Golden Circle

We gingen vorige zomer op reis naar IJsland en alhoewel ik plannen had om veel verslagen daarvan te schrijven op mijn blog, is daar tot nu toe nog niet zoveel van in huis gekomen. Tijd om daar verandering in te brengen!

Wij vertrokken, zoals quasi iedereen, uit Reykjavik om aan onze rondrit te beginnen. De eerste dag focusten we ons vooral op de zogenaamde Golden Circle, een gebied niet ver van Reykjavik dat bijzonder bekend is voor al de natuurlijke pracht die er te zien valt en het is ook meteen een van de meest toeristische plekken van IJsland. En dat zullen we geweten hebben, we schrokken zowaar toen we de parking van Thingvellir opreden en die ’s morgens vroeg al aardig vol stond. Er stopten bussen en badass monster trucks en het was er een drukte van jewelste.

dscf0787

Gelukkig verbeterde dat toen we op wandel gingen.

Thingvellir is vooral bekend omwille van het feit dat het de scheidingslijn is tussen de Euraziatische en Noord-Amerikaanse tektonische plaat. Blijkbaar wordt het gebied tussenin elk jaar groter. Voor de IJslanders zelf is het eveneens een bijzondere plek omdat op die locatie de wortels liggen van hun parlement.

We wandelden wat rond, maar wisten eerlijk gezegd niet goed waarheen. We namen een aantal zijwegen die nergens naartoe leken te gaan maar waar het uitzicht ook mooi was en volgden voor de rest de meute rondom ons.

Toen we daarmee klaar waren, reden we door naar Oxararfoss, een waterval die vlakbij lag. Het was even wandelen ernaartoe, alweer in een soort kloof, maar we vonden ze zonder moeite. Het was de eerste grote waterval die we zagen en daar waren we natuurlijk direct van onder de indruk. We haalden onze gloednieuwe selfiestick boven en hingen volop de toerist uit ;-).

dscf0805

Eens de waterval van alle hoeken en kanten gefotografeerd was, wandelden we op ons gemak terug naar de auto. De volgende stop was het Haukadalur, een geothermisch gebied vooral bekend om zijn Strokkur geiser die regelmatig spontaan uitbarst. Ook daar was het een drukte van jewelste. Er liepen stroompjes water naar beneden in een soort gracht en daar kon je al aan voelen dat het bijzonder warm was. Een beetje verderop zagen we allerlei borrelende en sissende putten, met hier en daar wat kleurrijke afzetting.

dscf0837

We zagen ook de Geysir, de andere geiser van het domein, maar die komt blijkbaar amper nog tot uitbarsting. Hij werd dan ook door de meute genegeerd, want iedereen stond verzameld aan de Strokkur. Wij sloten aan en probeerden foto’s te nemen van de uitbarsting, wat de eerste twee keer compleet mislukte door het verschieten alleen al. Uiteindelijk lukte het toch om een aantal fases van de uitbarsting op foto te krijgen.

We lunchten in de cafetaria van het domein, waar het eten al bij al nog meeviel. Inmiddels was het miezeren buiten overgegaan in stortregen, dus we voelden er niet zoveel voor om snel te vertrekken. 20 minuten later leek het alleen nog maar erger, dus we zetten een spurt in naar de auto en vertrokken toch maar naar de volgende stop.

Dat was de Gullfoss waterval, een gigant in zijn soort met 2 drops. Toen we toekwamen reden we een paar rondjes op de parking, die was veranderd in een onoverzichtelijke modderpoel. Gelukkig vonden we nog ergens een vrij hoekje. Je kan de waterval van bovenaf bekijken, maar je kan ook via trappen helemaal naar beneden wandelen en er zo ontzettend dicht bij gaan staan. Dat wilden we uiteraard proberen, ondanks de striemende regen. Ik probeerde mijn camera zo goed mogelijk te beschermen, maar het was niet simpel. Ik had onze jassen in de wasmachine gestopt voor ons vertrek en blijkbaar waren ze niet genoeg uitgespoeld, want al de regen zorgde ervoor dat mijn jas hier en daar schuimde tegen dat ik aan het uiteinde van de waterval gearriveerd was. Mijn broek bleek niet waterdicht te zijn en plakte aan mijn benen. Het was gezellig :-).

De brute kracht van de waterval leidde ons echter af van de nattigheid van onze kledij en we namen opnieuw de nodige foto’s.

We verwonderden ons meermaals over het feit dat je zo dichtbij kon komen. Als je wilde, kon je er zo inspringen! Ze vertrouwen er duidelijk op dat iedereen zijn gezond verstand gebruikt. Een vriendelijke Amerikaanse bood spontaan aan om een foto van ons te maken en zo hebben we een hilarische doorweekte foto kunnen sturen naar onze familie, die niet begreep waarom we in augustus vrijwillig zo’n weer getrotseerd hebben. Als je mij dit pakweg 10 jaar geleden had gezegd, ik had ook niet geloofd dat ik al eens verder zou gaan dan alleen sun & fun.

Terug in de auto trokken we onze jassen uit zodat ze wat konden drogen. We hadden zetelverwarming, die zeker zou geholpen hebben om onze natte broeken te drogen, alleen hadden we niet door dat we daarvan gebruik konden maken. We reden nog maar net met die huurwagen en kenden hem nog niet zo goed. Later op de week vloekten we nogal toen we zagen dat we die optie hadden, want nu hebben we de rest van de namiddag met een nat gat in de auto gezeten ;-).

We maakten nog een rit langsheen een route die het reisbureau had voorgesteld. We hebben die zelf wat aangepast, want ik zag het nog niet meteen zitten om in dat weer smalle gravelwegen te trotseren vol putten. Achteraf gezien was dat effectief wel de goede beslissing. We reden langs een meer en zagen prachtige groene landschappen.

Ondanks al de pracht rondom ons, verlangden we naar een warme douche. We waren echter nog niet halverwege de lange rit die op de kaart stond en het einde van de weg was niet gekend op google maps, dus het was nog maar zeer de vraag in welke staat die ging zijn. Bovendien passeerden we dan vlak aan de Hekla vulkaan en hadden ze niet gezegd in de media dat die al sinds een paar weken op springen stond? We besloten toch maar om te keren om tijd te sparen en de kortere route te nemen. Die was een stuk minder interessant, maar inmiddels was er mist komen opzetten, dus het maakte eigenlijk niet veel uit.

We stopten nog in Selfoss om iets warms te drinken in een soort boekenwinkel/koffiehuis en reden daarna moe maar tevreden naar het hotel.

dscf0935

De start van de reis was veelbelovend en het zou alleen nog maar beter worden.

Wil je meer lezen over IJsland? Ik schreef al over onze eerste indrukken na de terugkeer, over de walvissen in Husavik, over de prachtige watervallen en over de bezienswaardigheden rond Myvatn.

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

23 reacties op Golden Circle

  1. Vlinder1960 zegt:

    IJsland staat ook nog op mijn bucket list. En dan ook om er te duiken: in die ‘spleet’ van die tectonische platen is het glashelder. En koud….

    Liked by 1 persoon

  2. Mel zegt:

    Wij gingen enkele jaren geleden naar Ijsland, maar bleven enkel rond de regio van Reykjavik. Heerlijk om het het nog eens opnieuw te beleven 🙂 Ik kijk al uit naar de vervolgverhalen!

    Liked by 1 persoon

  3. Heel indrukwekkende beelden (opnieuw!).

    Liked by 1 persoon

  4. Mrs. T. zegt:

    Een vriendin van mij gaat in februari naar IJsland. Vooral in de hoop het noorderlicht te zien. Ik vind het best bijzonder, want de dagen zijn er dan nog erg kort. Lijkt me ook wel weer best jammer.

    Liked by 1 persoon

  5. Zij zegt:

    Prachtige foto’s! Indrukwekkende landschappen!

    Liked by 1 persoon

  6. Sabine zegt:

    Zo mooi! Wij willen ook graag naar IJsland, zal wel een heel kort bezoek worden maar dat maakt niet uit. Zo een bijzondere natuur daar!

    Liked by 1 persoon

  7. Prachtig die beelden! Het moet zo speciaal zijn omdat in het echt te beleven.

    Liked by 1 persoon

  8. rugzakmeisje zegt:

    Wat tof! Ik was er in de winter, maar wil er zeker in de lente / zomer periode nog een x naartoe terug om het allemaal te zien als het zo mooi groen is!

    Liked by 1 persoon

  9. sandravda zegt:

    Wow! Prachtige foto’s

    Liked by 1 persoon

  10. Flavie zegt:

    Het ziet er mij zo koud uit… ik die zo graag naar de zon ga… maar als ik je foto’s zie, is het echt wel eens de moeite om te bezoeken.

    Liked by 1 persoon

  11. goannelies zegt:

    Wauw, mooie foto’s! Wil ik absoluut ook eens naartoe. Gek eigenlijk dat het daar zo druk is door de toeristen, in mijn hoofd is het daar altijd vredig en rustig 🙂

    Liked by 1 persoon

  12. Leen zegt:

    Een schuimende regenjas, heerlijk! 😀
    Geef mij ook liever natuurpracht in de gietende regen dan een strandvakantie… Ik heb mijn hart verloren aan Noorwegen, nu ja een deel toch, één van de komende jaren wil ik héél graag teruggaan…

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Ik ben wel eens te vinden voor een strandvakantie, al noem ik dat dan eerder een rustvakantie. Echt op het strand in de zon liggen bakken is immers echt niets voor ons. Noorwegen staat zeker nog op ons lijstje, maar we hebben geen haast. Dit jaar gaan we naar Spanje, eens iets helemaal anders met vooral cultuur.

      Like

Geef een reactie

