Roger

Tijdens de examens en de blokperiode gebeurden er altijd rare dingen met mij. Ineens begon ik mijn kamer op te ruimen en interesse te tonen in boeken en strips die ik anders nooit las. Ineens keek ik naar programma’s die ik anders direct weg zou zappen. Ik heb zelfs nog een paar weken Mooi & Meedogenloos gevolgd. Alles om dat studeren toch maar een beetje uit te stellen ;-). Het waren ook de hoogdagen voor het Belgische tennis en dus volgde ik Kim en Justine (maar dan toch vooral Kim) op Roland Garros en Wimbledon. Mijn interesse voor het tennis kwam helemaal tot leven tijdens die periode en zo ging ik ook meer matchen bij de mannen bekijken.

Uiteraard had ik al gehoord over Roger Federer, de fenomenale Zwitserse tennisser die even precies als een uurwerk de ballen langs de lijnen sloeg; die de ene na de andere titel op zijn palmares schreef en verschrikkelijk bejubeld werd. Ik wist echter amper hoe hij eruit zag. Maar toen, op een warme junidag, zag ik hem op TV op het gras van Wimbledon. En ik weet niet of het aan de hitte lag of aan de examenkoorts, maar ik was op slag verkocht. Ik zag zijn mooie bruine krullen wapperen in de wind en bij de volgende ace wist ik dat ik een favoriet gevonden had om voor te supporteren. Ik smulde van zijn prachtige tennis en vond het fantastisch hoe hij zijn tegenstander met gemak in de pan hakte.

Ik volgde hem de jaren nadien op de voet. Ik keek naar alle matchen, volgde hem op social media en ik supporterde met hart en ziel. Hij is een gentleman, grappig, hij is niet vals bescheiden maar ook niet arrogant, hij zet zich in voor het goede doel en alhoewel hij geen klassieke adonis is, werd hij al eens verkozen tot meest sexy man ter wereld. Dat alles, samen met zijn overweldigde palmares, maakt dat ik grote fan ben. Ik herinner me nog dat ik met de echtgenoot op citytrip was in Athene toen hij eindelijk Roland Garros won. We waren speciaal teruggekeerd naar de hotelkamer om het einde van de match te zien en er kwamen bij mij zowaar traantjes aan te pas van blijdschap dat hij nu eindelijk alle grand slams had kunnen winnen. De echtgenoot was ook opgelucht dat hij won, al was dat vooral omdat het een opgave is om met mij een match van ‘Rogertje’ te bekijken. Ik ben namelijk nogal fanatiek… Ik jubel als het goed gaat, maar vloek en word zenuwachtig van zodra er een bal buiten vliegt. Als de zenuwen de overhand nemen, ga ik zelfs buiten in de tuin staan om te kalmeren. Ik heb zo eigenlijk halve matchen gemist omdat ik de zenuwen niet aankon.

Daaruit volgt ook dat Nadal de vijand is bij ons thuis. Toen er jaren geleden tijdens een kerstdiner bij de schoonouders geopperd werd dat Nadal moest winnen omdat Federer toch al alles gewonnen had, wilde ik mijn schoonzus liefst in haar bord soep duwen. Mijn pa heeft er ook altijd plezier in om mij op mijn paard te krijgen door opmerkingen over Federer te maken. Ik ben de eerste om te vloeken bij een slechte slice en ik besef dat zijn hoogdagen inmiddels voorbij zijn, maar wee diegene die kritiek geeft op mijn Rogertje! Tegen Roger is tegen mij!

Toen de herfstjaren van zijn carrière aanbraken en hij altijd maar weer verloor van Nadal of Djokovic, keek ik eigenlijk niet zoveel meer. Mijn zenuwen konden het gewoon niet meer aan. De ontgoocheling was telkens zo groot als hij het onderspit moest delven. Ik besloot dat ik ongeluk bracht en dan maar beter niet meer zou kijken, of dat maakte ik mezelf toch wijs. Maar dat wil daarom niet zeggen dat ik niet meer supporter, wel integendeel. Het zal niet zo lang meer duren vooraleer hij zijn carrière stopzet en ik weet nu al dat er dan ook tranen gaan vloeien op het einde. Bij het afscheid van Kim Clijsters heb ik zakdoeken vol gesnotterd, het zal bij Roger nog erger zijn.

Zover zijn we echter nog niet. Hij lijkt nu zelfs aan een comeback bezig te zijn en speelt dit weekend voor de 28e keer in zijn carrière een grand slam finale! Jammer genoeg lijkt het erop dat het tegen Nadal zal zijn… Ik zal ongetwijfeld niet weten wat gedaan van de zenuwen eens Rogertje aan de match begint. Als u iemand hoort vloeken als hij verliest, veel kans dat ik het ben! Maar als hij wint, dan maak ik een dansje door de woonkamer, gewoon, omdat hij mijn held is.

Allez Roger, allez!

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

26 reacties op Roger

  1. Zij zegt:

    Ik zal heel hard duimen 😉

    Liked by 1 persoon

  2. Laat dit dansje filmen dan, voer voor een nieuw logje!

    Liked by 1 persoon

  3. greet zegt:

    Geweldig! Ik hoop dat hij wint! Dat tennis beginnen kijken tijdens de blok en examentijd herken ik. Dan wou ik niets missen. Eenmaal de examens achter de rug waren keek ik nog amper.

    Liked by 1 persoon

  4. Hahaha, je schoonzus bijna in haar soep geduwd 🙂

    Ik duim ook heel hard voor Federer; heb het ook niet zo voor Nadal (al was ik indertijd wel meer voor Henin dan voor Clijsters 🙂

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Henin heeft zeker meer gewonnen en was mentaal sterker, denk ik. Maar ik vond Clijsters zo sympathiek :-). Ik ben precies dikwijls voor de Zwitsers. Cancellara vond ik bijvoorbeeld ook geweldig.

      Like

      • Oh ja, Cancellara was zeker super! Al had ik het altijd moeilijk om te kiezen tussen hem en Boonen 🙂

        En Clijsters kwam inderdaad wel sympathieker over, maar ik vond de stijl van Henin zoo mooi dat zij het toch haalde. Al supporterde ik evengoed voor Clijsters in alle matchen dat het niet tegen Henin was 😉

        Liked by 1 persoon

  5. Sabrina zegt:

    Nooit zoveel tennis gekeken als in mijn studententijd! Ben het wel niet blijven volgen vrees ik 🙂

    Liked by 1 persoon

  6. Kris10 zegt:

    haha grappig, ik moest ook blokken tijdens de hoogdagen van Kim Clijsters en Justine Henin. Hoeveel blokuren ik verspeeld heb in een poging de puntentelling te snappen :p Na de examens kon tennis mij niet meer boeien.

    Liked by 1 persoon

  7. katrienw zegt:

    Best wel grappig om te lezen. Die hoogdagen doen me denken aan mij eigen examenperiodes vroeger (grote Kim-fan als Limburger). En ook wel een stiekem boontje voor Federer gehad. Opvallend veel gelijkenissen in dit stukje :).

    Liked by 1 persoon

  8. sandravda zegt:

    Waar is de tijd… ’s Nachts samen met mijn dochter opstaan om naar tennis te kijken! Dat doen we nu niet meer… Toch ga ik deze keer ook naar de finale kijken, maar zal waarschijnlijk voor Nadal supporteren. Nochtans heb ik ook vaak voor jouw Rogertje gesupporterd, maar als hij tegen Nadal speelt dan stem ik voor Rafa!

    Liked by 1 persoon

  9. Joni zegt:

    Herkenbaar! Ik vond dat altijd zo verschrikkelijk dat het grand slams waren tijdens de examens BEGOT. Ik ben Roger-fan, maar ook wel Rafael-fan. Al vind ik dat de Roger mag winnen 😉

    Liked by 1 persoon

  10. Eilish zegt:

    En? Heb je het overleefd? 🙂

    Liked by 1 persoon

  11. Evi zegt:

    Zelf heb ik het totaal niet voor sport kijken, maar tijdens de examens vond ik dat ook plots razend interessant, net als Mooi & Meedogenloos 😉

    Liked by 1 persoon

  12. Leen zegt:

    Ik heb totaal niks met tennis, maar het is wel schattig dat je zo’n fanatieke, onvoorwaardelijke fan bent!! 🙂 En ge wilt niet weten hoeveel boeken ik heb gelezen tijdens examenperiodes; mijn leesgrafieken piekten nogal dan.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

