Over mijn lichaam

02-40dagenbloggen

Hoe denk je eigenlijk zelf over je lichaam? Positief? Negatief? Zou je ooit een medische ingreep overwegen om er iets cosmetisch aan te veranderen?

Zoals ik hier al uitvoerig beschreef, heb ik lange tijd zeer negatief over mijn lichaam gedacht. Ik was te dik, had een te grote neus, te grote borsten, te brede heupen, … Het lijstje leek bij momenten eindeloos.

Na heel lang schaven aan mijn zelfbeeld, kan ik nu al meer vrede nemen met wat de natuur mij gegeven heeft en kan ik zelfs zeggen wat ik mooi vind aan mezelf: mijn ogen, mijn haar, mijn décolleté (ik vind ze soms nog te groot, maar besef ook dat veel vrouwen er jaloers op kunnen zijn), mijn onderbenen en voeten, …. Bovendien ben ik ook heel blij met mijn 1m72, dat is precies goed. En het past perfect bij de echtgenoot en zijn 1m85.

Er zijn nog steeds minpunten op te sommen, maar heeft niet iedereen die? Ik hoor zelfs vrouwen die in mijn ogen het ideale lijntje hebben steen en been klagen over hun buik, billen, gewicht… Het lijkt wel alsof er bijna niemand tevreden is over zichzelf. Soms voel ik me daardoor net extra onzeker. Als zij met hun maatje 36 al klagen, wat moet ik als maat 40 (op een goede dag) dan niet zeggen?

Er zijn dagen dat ik tevreden ben met wat ik in de spiegel zie. Ik laat me niet meer uit het lood slaan door mijn curves en ik besef dat ik er zeker mag zijn. Er zijn echter ook dagen dat ik ontmoedigd ben doordat ik toch al hier en daar kleine tekenen zie van ouder worden. De eerste lachrimpeltjes, al zijn ze nog zeer fijn en een spatadertje hier en daar. Zolang ik me nog geen zorgen moet maken over grijze haren, kan ik het echter wel relativeren. Eens ik die moet beginnen verven, vrees ik dat dat een serieuze klop gaat zijn. Want mijn haar en ik, wij zijn verknocht aan elkaar ;-).

Hoe slecht ik me ook in mijn vel heb gevoeld, ik heb nooit plastische chirurgie overwogen. Misschien omdat ik diep vanbinnen wel degelijk wist dat ik heus niet zo dik was en het vooral tussen mijn oren zat. En dan nog, ik ben niet zo tuk op operaties en ziekenhuizen. Ik ga daar niet gaan liggen als het medisch niet noodzakelijk is. Het enige wat ik laat behandelen, zijn die spatadertjes. Dat is erfelijk en als ik zie wat de tijd met mijn mama haar benen gedaan heeft, dan ga ik alles proberen om het niet zover te laten komen.

Het is echter niet omdat ik het zelf niet overweeg, dat ik het daarom afkeur. Ik denk net dat het heel goed is dat de mogelijkheid bestaat. Als mensen doodongelukkig worden door hun te grote of te kleine borsten, scheve neus of dubbele kin en zich na een operatie herboren voelen, wie ben ik dan om daar een oordeel over te vellen? Natuurlijk zijn er excessen en vind ik niet dat we allemaal krampachtig op Barbie moeten proberen lijken. Maar zolang het met gezond verstand gepaard gaat, heb ik er geen problemen mee.

Sluit ik het uit voor de toekomst? Wie weet… Op zich kan ik me niet inbeelden dat ik het zou doen, maar ik weet natuurlijk ook niet hoe ik ga evolueren. Als mijn oogleden bijvoorbeeld zwaar gaan hangen en ik daar echt last van krijg, tja, dan vind ik het al niet zo onlogisch dat je daar iets aan laat doen. We zien wel. En in tussentijd soigneer ik mezelf en draag ik zo goed mogelijk zorg voor mijn lichaam. Ik heb er tenslotte maar 1 en ik moet het er toch nog zo’n 50 jaar mee doen.

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

25 reacties op Over mijn lichaam

  1. JasMien zegt:

    Goh ik ben ook niet tevreden over mijn benen, mijn borsten, mijn armen, mijn neus. Maar ik heb er vrede mee. Dat ben ik!

    Liked by 1 persoon

  2. Mrs. Brubeck zegt:

    Die oogleden, daar heb ik dezelfde mening over! En voor de rest, als jij je goed voelt in je vel…dat is het allerbelangrijkste!’

    Liked by 1 persoon

  3. Hilde zegt:

    Het hoort nu eenmaal bij het ouder worden, vind ik. Dat vind ik in zekere zin ook het mooie eraan. Zoals je terecht opmerkt: iedere (vooral vrouw) heeft wel iets waarover (vooral zij) minder tevreden is. Plastische chirurgie begrijp ik wanneer dit een gezondheid ten goede komt, niet om zelfs op hoogwaardige leeftijd nog op een Barbie te willen gelijken, zoals je zelf al terecht hebt opgemerkt. En tot slot: ’t is wat vanbinnen zit dat mensen mooi maakt 😉 .

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      De voorbeelden in Hollywood vind ik alvast gruwelijk. Vrouwen zoals Courtney Cox en Meg Ryan beginnen er gewoon eng uit te zien. Je laatste opmerking is zeer juist, alleen lijkt dat besef niet altijd meer goed aanwezig vandaag de dag…

      Liked by 2 people

  4. Mel zegt:

    Een paar weken na mijn 30ste verjaardag ontdekte ik mijn eerste grijze haar. Eigenlijk was ie wit, spierwit tegen mijn donkerbruin haar. In paniek trok ik ‘m uit. Later ontdekte ik er nog verschillende. Intussen zijn we 3 jaar verder en heb ik er vrede mee dat ik serieus wat witte haren heb (ik ben nog steeds brunette, maar er lopen veel witte streepjes doorheen). C’est la vie. Ik ga er mijn haar niet voor kleuren, want dit is puur natuur. En blijkbaar is het typisch voor wintertypes om vroeg grijs te worden. Ik noem ze nu mijn ‘wijsheidshaartjes’ 🙂 In plaats van te denken ‘Hoe kan ik dit verhelpen?’, heb ik gedacht ‘Hoe kan ik hier vrede mee nemen?’ Brengt op de lange termijn meer rust denk ik.

    Liked by 1 persoon

  5. Lize zegt:

    Mooie blog. Ik denk dat mensen nogal snel negatief denken en vinden dat er voor alles snel een oplossing moet zijn. Ik ben alles behalve perfect, heb een maagoperatie ondergaan, maar zoiets als botox, ooglidcorrectie en wat bestaat er nog allemaal, dat zou ik nooit overwegen.

    Liked by 1 persoon

  6. Ik denk dat iedere vrouw (en man?) dingen niet mooi vinden aan zichzelf. En we focussen ons dan ook op hetgene we niet mooi vinden.

    Liked by 1 persoon

  7. Mrs. T. zegt:

    Ik ben heel tevreden met mijn lijf maar dat komt vooral omdat ik 20 kilo afgevallen ben een jaar of acht geleden en die zijn er nog steeds af. Mijn kledingkeuze is sindsdien ook erg veranderd en ik voel me daar erg fijn van.
    Er zijn best een aantal punten die ik niet tof vind: buik bijvoorbeeld en mijn gezicht vind ik ook niet zo mooi en ik heb heel dunne haren met weerborstels ook nog. Maar ach, ik heb toch al een vent. 😉

    Liked by 1 persoon

  8. sandravda zegt:

    Interessante blog. Professioneel merk ik het ook heel vaak. Als ik aan vrouwen die voor stijladvies komen, vraag wat hun positieve punten zijn vinden ze dat moeilijk. Ze zien eerder hun minpuntjes dan hun pluspunten. Mannen zijn op dat vlak totaal anders…

    Liked by 1 persoon

  9. Zij zegt:

    Jezelf goed voelen, is het allerbelangrijkste.
    Soms vraag ik me af, waarom wij vrouwen toch altijd minpuntjes zien, maar slechts heel zelden de positieve puntjes.

    Liked by 1 persoon

  10. Evi zegt:

    Ik heb zelf dagen dat ik denk dat dat lichaam van mij best wel ok is maar er zijn ook heel veel negatieve dagen. Nu denk ik inderdaad ook wel dat slechts een handjevol mensen echt tevreden zijn met hun lichaam. Mochten mijn ogen ooit meewerken dan zou ik overwegen om ze te laten laseren, maar dat is dan ook de enige ingreep die ik zou laten doen (tenzij er medische redenen opduiken). Wel heel knap dat je je zelfbeeld bijwerkte en ook positieve punten ziet!

    Like

  11. SANDRA zegt:

    Plastische chirurgie zie ik niet echt zitten. Meer van ik heb geen zin in die pijn. En het hoeft dus ook niet voor mij. Ik ben meestal wel tevreden met mijn niet perfect lichaam. Daarentegen zou ik wel mijn gezicht laten behandelen als het nodig is. Dat gaat snel. Een spuit en klaar.

    Liked by 1 persoon

  12. Flavie zegt:

    Ik heb mij altijd een dikkerdje gevoeld, nu ook terwijl het niet meer nodig is en toch zit dat in mijn hoofd.
    Mocht ik veel geld hebben dan zou ik misschien mijn borsten willen verkleinen en liften… geen gezoek meer naar een stevige bh om alles op zijn plaats te houden. Maar of ik daar ooit de lef voor zou hebben… dat is iets anders.

    Liked by 1 persoon

  13. Heel gezonde instelling, vind ik: iets doen als het “nodig” is, maar niet zomaar!
    Enige wat ik al liet doen, is een laseroperatie aan mijn ogen, niet zozeer omdat ik niet graag een bril droeg (hoewel ik het soms wel wat beu was 😉 ), maar het was gewoon makkelijker dan én een gewone bril én een fietsbril én een duikbril én een zonnebril, allemaal met aangepaste glazen 🙂
    En euh, beetje jaloers op het feit dat jij nog geen grijze haren hebt. Hier komen ze al (te) regelmatig piepen, boehoe 😉

    Liked by 1 persoon

  14. leenvandebergen zegt:

    Hier nog geen grijze haren, al vermoed ik er soms – in een bepaald licht – wel, maar ik heb geen donker haar dus dan steekt het misschien niet zo af. Heel erg goed durf ik dus niet te zoeken 😀 Rimpels zijn er wel al meer, ik vermoed omdat ik veel in de buitenlucht ben in mijn vrije tijd en vroeger niet zo kwistig was met zonnecrème… Of het is gewoon wie ik ben, nah. Ik ben totaal niet content met mijn uiterlijk maar van rimpels en grijze haren lig ik voorlopig niet wakker. Mannen hebben het toch een pak makkelijker… hoewel de mijne het vreselijk vindt dat hij kaal aan het worden is. Dat is voor vrouwen dan toch een iets kleiner risico 🙂

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

