Angry Samaja

02-40dagenbloggen

Aan welke van de zeven hoofdzonden maak jij je het meest/vaakst schuldig?

De 7 hoofdzonden. Hmm, dat spreekt als onderwerp wel aan en ik las al bij verschillende andere deelnemers hierover. Zelf ben ik zeker ook niet vrij van alle zonden, maar woede/toorn/wraak springt er voor mij echt uit.

Ik ben nogal licht ontvlambaar en ergens diep vanbinnen zit er zo’n boos poppetje zoals in de reclames van De Lijn dat scheldt en vloekt en inwendig begint te schreeuwen als ik me tekort gedaan of gefrustreerd voel.

Ik kan die woede niet altijd goed uiten en hou me in, waardoor ik verschrikkelijk gestresseerd kan geraken. Het lijkt me niet verstandig om op het werk tegen een leidinggevende te staan schreeuwen en vervolgens de telefoon naar haar hoofd te gooien. Geloof me, soms is de verleiding groot. Dus dan krop ik het maar op en probeer ik binnensmonds eens goed te vloeken.

Ook thuis weet ik dat woede een werkpunt is voor mij. Als de echtgenoot en ik ruzie krijgen, kunnen we dat zelden op een deftige manier doen. Hij stelt zich onhebbelijk op, ik gooi olie op het vuur en kan het niet zomaar naast me neerleggen en voor we het weten staan we tegen elkaar te tieren. En soms hoopt het zich dan zo op dat ik agressief zou worden. Ik heb al eens een kapstok door de slaapkamer gegooid of een borstel door de badkamer. Niet naar het hoofd van de echtgenoot, dat gelukkig niet, maar de voorwerpen in kwestie kwamen er niet ongeschonden uit. Achteraf schaam ik me altijd diep. Was dat nu echt nodig? Kon ik die boosheid niet anders kanaliseren? Want daarin ligt de sleutel. Ik ga over de rooie als ik me machteloos voel en als ik geen andere manier meer vind dan met iets gooien uit blinde woede.

Het is begonnen toen ik in mijn puberteit gepest werd op school. Negeren hielp niet, het weglachen ook niet. Het bleef maar doorgaan. Wat wel hielp, was de confrontatie aangaan, desnoods fysiek. Het was de enige uitweg die ik nog vond. Je had die jongen zijn gezicht moeten zien toen hij me belachelijk stond te maken en ik hem dan maar een klap verkocht. Hij heeft het nadien nooit meer gedaan. Toch voelde ik direct aan dat het niet bepaald lovenswaardig was om het zo aan te pakken. Jammer genoeg trap ik nu nog altijd in die val, al is dat niet meer met geweld naar iemand toe, maar wel naar bepaalde voorwerpen.

Er is werk aan de winkel, ik besef dat zeer goed…

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op Angry Samaja

  1. Mooie kwetsbare post ! Wel goed dat je je bewust hiervan bent. Dat is de eerste (en belangrijkste) stap om dit punt aan te pakken.

    Liked by 1 persoon

  2. Mrs. Brubeck zegt:

    Mag ik zeggen dat ik je wel moedig vind? Het feit dat je jezelf kent is al zo belangrijk, ik herken het ook wel.
    Heb onlangs met een tas koffie gegooid, het voelde wel zalig op het moment zelf 😂😂, maar die opkuis achteraf…
    Ik kan ook heel kwaad worden en zeker als het over onrecht gaat in vele vormen!

    Liked by 1 persoon

  3. Zij zegt:

    O’jee… wat zou ik graag een keertje in jouw schoenen willen staan! Mezelf eens goed boos maken en ja.. zelfs een keer flink gaan smijten!
    De therapeute heeft me al zo vaak gezegd, dat ik niet boos KAN worden en dat ik dat toch beter eens een keer zou doen.
    Als ik gefrustreerd raak of mezelf onrecht vind aangedaan, dan voel ik me verdrietig. Krop ik alles op met alle gevolgen van dien. Dus.. ik zou echt graag een keertje in jouw schoenen willen staan en zo zie je maar weer, dat we allemaal anders zijn.

    Liked by 1 persoon

  4. Ik verstop me onder tafel!

    Liked by 1 persoon

  5. Moedig dat je het durft toe te geven. Zelfkennis is een belangrijke stap als je er iets aan wilt doen. Zelf ben ik niet rap boos en ik zou wat meer op mijn strepen mogen staan.

    Liked by 1 persoon

  6. Evi zegt:

    Woede is ook bij mij sterk aanwezig. Ik kan me mateloos opboeien in het verkeer en ben vaak heel blij dat ik alleen in de wagen zit, want ik kan soms echt wel schelden. Los van het verkeer duurt het echt wel een tijdje eer je me boos krijgt maar eenmaal dat gebeurt is het hek van de dam en kan ik echt uitbarsten. Tijdens ruzies met het lief, mijn broers of ouders kan ik ook echt gemeen zijn en verbaal onder de gordel gaan. Nadien heb ik er altijd wel spijt van, maar dat toegeven is niet altijd even makkelijk.

    Like

  7. Flavie zegt:

    Ik had nooit gedacht dat je ook ‘angry Samaja’ kon zijn, je komt over als een rustig persoon. Maar ik versta het wel… het opkomen voor jezelf zit gewoon in je.

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      En het opkomen voor anderen ook, wat me soms nog meer in de problemen brengt. Veel mensen denken dat ik heel rustig en braaf ben. Maar dat is heus niet altijd het geval…

      Like

  8. ’t Is al goed dat je het van jezelf beseft! Bij mij komt dat soms ook, zij het zelden in conflicten met andere mensen, maar eerder uit frustratie over mijzelf: gelukkig heb ik nog nooit met dingen gegooid die kunnen breken, al hebben de knuffeldieren die nog op mijn kamer stonden het tijdens mijn puberteit soms wel moeten ontgelden 😉 Nu sla ik vb. al eens hard met mijn voet of hand tegen een deur of op een tafel, maar ja, daar doe ik mijzelf meer pijn mee dan iets anders. Eigenlijk wil ik al lang een boksbal, dat lijkt mij nog een relatief gezonde manier om af en toe wat stoom af te laten 🙂 Misschien ook een idee voor jou?

    Liked by 1 persoon

  9. leenvandebergen zegt:

    Ik herken mezelf hier heel fel in. Als tiener had ik woede-aanvallen, als ik me niet begrepen voelde dan vlogen de spullen door mijn kamer. Maar het kan zo’n deugd doen om iets kapot te gooien!! (Is lang geleden trouwens dat ik het nog deed… Misschien wat oud servies in huis halen en gooien maar :p)
    Ik wou net als Haaike hierboven een boksbal voorstellen, eens goed meppen kan ook heel wat frustraties de goeie kant op leiden.

    Liked by 1 persoon

  10. Falderie zegt:

    Zelfkennis is al een belangrijke stap 😉 mooie en eerlijke post.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

