Onmisbaar in de keuken

02-40dagenbloggen

Wat is het keukengadget dat je het vaakst gebruikt en waar je zelfs niet meer zonder zou kunnen leven?

Ik ben geen keukenprinses en dus is mijn echtgenoot de kok bij ons thuis. Wat hij niet kan missen tijdens het koken, daar ga ik het dan ook niet over hebben want ik weet dat simpelweg niet. Toch bevinden er zich twee toestellen in de keuken die ook ik absoluut niet meer zou willen missen en waarvan ik de indruk krijg dat mensen dat raar vinden. Ik voelde me dus meteen aangesproken toen ik dit onderwerp op de lijst zag staan.

De kruimeldief

Ik snap eerlijk gezegd niet hoe mensen zonder een kruimeldief kunnen. Het zorgt voor een propere tafel na een broodmaaltijd en zorgt ervoor dat je ook niet meteen de grote stofzuiger moet bovenhalen als je bezoek vuile eters blijken geweest te zijn. Wij hadden er vorig weekend zo over de vloer en dat was met de kruimeldief in 10 seconden opgelost. Ik weet wel dat het strikt gezien een luxe is. Tenslotte deed mijn mama dat vroeger gewoon met de schotelvod. Maar ik vind dat iets vies eigenlijk. Als het aan mij lag, gebruikten we alle dagen een nieuwe vod. Want geef toe, dat ruikt al gauw niet zo fris meer en het gedacht dat de tafel daarmee afgekuist wordt… Neen merci. Geef mij maar de kruimeldief, redder des huishoudens :-).

De waterkoker

Ik drink veel thee en door de waterkoker hoef ik niet telkens een pot op het vuur te zetten om water te koken. Ook op mijn werk is het mijn redding als ik zin heb in thee, ik heb daar een mini formaat staan om af en toe een tas te kunnen zetten. We gebruiken het zelfs om pasta te koken. Allez, ik doe dat. Als je je pot lichtjes laat warmen op het vuur, je het water kookt in de waterkoker en het vervolgens direct in de al opgewarmde pot giet, kan je meteen je pasta beginnen koken. Dat het in het begin stoomt en sist en misschien niet helemaal ongevaarlijk is om het zo te doen, dat laat ik even achterwege. De echtgenoot rolt altijd met zijn ogen als ik deze techniek toepas. Hij neemt er zelf meer zijn tijd voor en wacht gewoon tot het water in de pot kookt. Ik zei het toch al, ik ben geen keukenprinses… En al zeker niet een met veel geduld ;-).

Wat kunt u niet missen in de keuken?

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

25 reacties op Onmisbaar in de keuken

  1. Een kookplaat.
    Echt, in een keuken zonder kookplaat zou ik niet kunnen koken…

    Liked by 5 people

  2. kliefje zegt:

    Mijn mesjes van de Xenos. Vlijmscherp. Ik doe er alles mee. En zijn ze na een half jaartje ofzo bot, weg ermee en voor een euro heb ik een nieuwe. Kan geen koksmes tegenop.

    Liked by 1 persoon

  3. Eilish zegt:

    Natuurlijk gebruik je elke dag een nieuwe schotelvod! (ik soms twee, drie. Ben daar enorm vies van) Miljoenen bacteriën vergaderen in zo’n ding!

    Liked by 2 people

  4. levelieze zegt:

    Ik doe dat ook zo met de waterkoker hoor, allee, ik zet al een klein beetje water in de pot en zet dan het vuur op (want ze hebben mij wijsgemaakt dat een lege pot op het vuur zetten niet goed is) en dan kap ik er daarna het kokend water van uit de waterkoker bij. Veel sneller om pasta of aardappelen te koken. En dan is dat toch gewoon energiebesparend, dus goed voor het milieu.

    Liked by 1 persoon

  5. Alle bovengenoemde.
    Behalve de kruimeldief, die hoeft bij mij niet zoveel te doen behalve af en toe de laatjes schoonmaken.
    En dan wil ik er nog aan toevoegen: de kunststof pannenschraper die ik ooit voor 50 cent heb gekocht bij de Lidl. Die doet goed dienst, ook om zonder krassen de kookplaat schoon te krabben.

    Liked by 1 persoon

  6. JasMien zegt:

    mijn Senseo! lang leve een tasje koffie om wakker te worden :-p

    Liked by 2 people

  7. Mrs. Brubeck zegt:

    Een kruimeldief? Nooit gehad!
    Ik kan niet zonder mijn oven, gebruik hem echt heel veel!

    Liked by 2 people

  8. Vlinder1960 zegt:

    Nee, een kruimeldief heb ik ook niet. Tenminste ja, ik heb ‘m wel, maar gebruik ‘m zelden. Mijn onmisbare item in mijn keuken is de snijplank en mijn good old Ikea mesje.

    Liked by 1 persoon

  9. Zij zegt:

    De waterkoker en de pasta.. ik kreeg er instant een glimlach van op mijn gezicht 🙂
    En ik maar wachten tot het water kookt in de pot. Misschien moet ik die tip toch ook eens een keertje gaan gebruiken.

    Wat ik momenteel niet zou kunnen missen in de keuken.. mijn Senseo 😀
    Ik mag er niet aan denken om de dag te starten zonder koffietje 😉

    Liked by 1 persoon

  10. :-), ik ben ooit kruimeldief verslaafd geweest :-). Ik kan niet zonder veel dingen, mijn hakker, oven, fornuis en afwasmachien,…….en snijmessen, super belangrijk 🙂

    Liked by 1 persoon

  11. Een kruimeldief heb ik ook niet! En hoe jij pasta kookt, wordt aangeraden door de groenen om het zo te doen.

    Liked by 1 persoon

  12. resaarcle zegt:

    Ik kan de houten boterhambordjes in de vorm van varkentjes niet meer missen. Ik erfde ze van mijn grootmoeder die 97 werd en ik vind het heerlijk om mijn kindjes ervan te zien eten. Dan ben ik weer meteen zelf zo’n klein ukje in mijn grootmoeders keuken.

    Liked by 1 persoon

  13. Evi zegt:

    Wij hebben nog geen kruimeldief maar ik ga er binnenkort wel eentje aanschaffen denk ik. Zeker nu Tuur zelf wil eten … De waterkoker gebruik ik ook vaak en voor heel veel dingen (thee, water voor pasta, aardappelen, groenten, …).

    Liked by 1 persoon

  14. Lize zegt:

    Een waterkoker gebruik ik eigenlijk ook wel vaak en heb al vaak getwijfeld om een kruimeldief te kopen maar meestal vind ik het dan toch te duur voor wat het is.
    Wat ik niet kan missen zijn goede ovenhandschoenen en keukenhanddoeken.

    Liked by 1 persoon

  15. Flavie zegt:

    Hier ook de waterkoker… zo’n handig ding!

    Liked by 1 persoon

  16. leenvandebergen zegt:

    Ik denk regelmatig: “En nu een kruimeldief, dat zou MEGAhandig zijn. Maar in al die jaren dat ik niet meer bij de ouders woon, is dat er dus nog niet van gekomen. Met als gevolg dat onze livingtafel altijd vol kruimels ligt van de broodmaaltijden, om nog maar te zwijgen van de chipskruimels in en rond de zetel. Lalala.
    Ik kan absoluut NIET zonder oven. En mixer: de versie met staafmixer en kloppers in één.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

