De nieuwe bibliotheekkaart

02-40dagenbloggen

Een van de meer praktische zaken die ik vorige week tijdens mijn verlof in orde wilde brengen, was het omruilen van mijn oude bibliotheekkaart voor een nieuwe. In Gent is immers een splinternieuwe chique bibliotheek verrezen en daarvoor heeft iedereen een nieuwe kaart nodig. We kregen een leuke folder in de bus, waarop stond dat er een overrompeling verwacht werd en we eigenlijk beter in de plaatselijke filialen van de bib de omruiling zouden regelen. Dat leek me best goed advies, dus ging ik vorige week voor het eerst naar het filiaal in de dichtstbijzijnde deelgemeente.

Het zal meteen ook de laatste keer geweest zijn.

De bibliotheek zelf leek weggeplukt uit de jaren 70 en de dame die zich vooraan aan het bureautje bevond ook. Ze leek druk met iets bezig en tuurde naar het computerscherm voor haar met een mix van verwarring en verveling op haar gezicht. We gingen aan het bureau staan en wachtten tot ze klaar was. Even later keek ze op en vroeg ze waar we voor kwamen. Toen ze hoorde dat we een nieuwe bibliotheekpas wilden, zuchtte ze eens diep en vroeg ze even te wachten. Ze ging ons pas kunnen helpen als ze had afgewerkt waar ze nu mee bezig was. Ze was boeken aan het bestellen om vanuit de hoofdbib naar het fililaal over te brengen en dat kon niet wachten. Blijkbaar topprioriteit. Je zou gedacht hebben dat ze met staatsgeheimen bezig was, zo serieus deed ze erover. We zagen haar sukkelen met codes die moesten ingescand worden en ze leek alles wel twee of drie keer te moeten herbeginnen.

We stonden daar dus minutenlang maar wat te draaien en rond ons te kijken, ik begon een beetje te zweten in mijn jas…  Inmiddels kwam een mama met twee kinderen achter ons staan aanschuiven. De kinderen werden ook ongeduldig en probeerden voor te steken door hun boeken demonstratief voor ons op het bureau te leggen. De mama corrigeerde hen en dat ging met een beetje protest van de pagadders gepaard. Pas daardoor leek de dame van de bib wakker te schrikken, keek ze op van haar scherm en besloot ze toch maar in gang te schieten. We mochten vervolgens – eindelijk – onze oude kaart en onze identiteitskaart overhandigen. Toen er op dat moment ook een meneer binnenkwam die een inlichting vroeg vooraleer hij tussen de rekken dook, dreigde ze even tilt te slaan. Ze beet hem toe dat hij zijn boeken op de hoek van haar bureau mocht leggen (neen, niet daar, ja, daar precies) en dat ze hem straks wel zou helpen. Multitasken, het is niet iedereen gegeven ;-). Goed, ze scande vervolgens onze gegevens in en veranderde  ons adres. Dat ging gelukkig nog. Daarna rolde ze haar stoel naar nog een andere computer. Ah ja, want alles op dezelfde pc kunnen doen, dat zou te efficiënt zijn. Ook daar zat ze beide kaarten weer meerdere keren te scannen, het leek wel alsof ze heel ons hebben en houden aan het opvragen was.

De nieuwe kaart van de echtgenoot kwam er nadien al bij al rap uit. We slaakten een zucht van opluchting, het zou nu snel gedaan zijn. Maar bij de mijne ging het mis. De echtgenoot en ik en de inmiddels 5 wachtende mensen achter ons, zagen allemaal de foutmelding op het scherm verschijnen en je voelde de wanhoop in de rij. Het was een technisch probleem, zei de dame, en ze had dit nu nog nooit meegemaakt. Ze probeerde het nog eens en klikte op een aantal knopjes, maar het ding werkte niet mee. Ze keek eerst naar ons, vervolgens nog eens naar de printer alsof ze die met pure wilskracht aan de gang zou krijgen en schoof dan maar met een vlotte beweging al onze kaarten op een hoopje, met de melding dat het voor mij niet ging lukken. Ze zei letterlijk dat ze naar de ondersteuningsdienst zou moeten bellen om het in orde te brengen en ja, dat ging nu niet, met al die wachtenden achter mij…  Say what?

Wat ik met mijn oude kaart dan wel moest doen om die alsnog omgeruild te krijgen, is me niet meegedeeld. De echtgenoot en ik keken naar elkaar en terug naar de dame, die leek te doen alsof het mijn fout was dat ik haar met de omruiling had durven belasten en zo een wachtrij had gecreëerd. Ik droop af, stomverbaasd. Achteraf dacht ik bij mezelf dat ik had moeten protesteren, maar op dat moment stond ik met mijn mond vol tanden.

Ambtenaren van de oude slag, ze bestaan nog steeds…

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

23 reacties op De nieuwe bibliotheekkaart

  1. Eilish zegt:

    Nu verklaar je de rij die in de nieuwe Krook aan de balie stond deze week. Ik vroeg me al af waarom alle mensen die balie nodig hadden vermits het boeken inleveren en uitlenen automatisch gebeurt.

    Liked by 1 persoon

  2. greet zegt:

    Wat een gedoe. Ik hoop dat het je alsnog lukt om aan een nieuwe bibliotheekkaart te geraken.

    Liked by 1 persoon

  3. Maak er toch zelf eentje 🙂 !

    Liked by 1 persoon

  4. Ooooh wat erg. Dat zij niks aan het technische probleem kan doen snap ik, maar kom wel met een oplossing, of bel bijvoorbeeld later de klant even op als het opgelost is of iets dergelijks.

    Liked by 1 persoon

  5. Evi zegt:

    Geen fijne ervaring maar ik vond het wel heel leuk geschreven 🙂 Ik hoop dat het snel in orde komt met je kaart!

    Liked by 1 persoon

  6. Zij zegt:

    Dat is toch niet de dame, die hier vroeger bij ons in de bib zat? 😉
    Wij hadden hier vroeger ook zo een exemplaartje 😦
    Vervelend! Kan je nog een keer terug ook.

    Liked by 1 persoon

  7. Hilde zegt:

    Wij hebben de kaart ingeruild in de oude hoofdbibliotheek enkele weken geleden. De wachtrij was zeer lang, maar het is toch gelukt.
    Gisteren heb ik dan de nieuwe bib bezocht. Ik was zo overweldigd door het gebouw dat ik niet eens een boek ontleend heb.

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Ik had dat beter ook in de oude bib gedaan, zo eens tussendoor. Maar goed, daarvoor is het nu te laat. Ik moet nog op ontdekking gaan in de nieuwe bib, ik wilde wachten tot het er wat kalmer werd, maar ik vrees dat ik lang ga kunnen wachten ;-).

      Like

  8. Wat een gedoe, soms ben ik echt blij met mijn dorp…..met kleine maar geweldige bib en dito gemeentehuis, nooit wachten en altijd met de glimlach!

    Liked by 1 persoon

  9. Flavie zegt:

    Ik heb de mijne al van in februari en ben er in de oude hoofdbib om geweest, gelukkig ging het daar vlotter!

    Liked by 1 persoon

  10. Evelyne zegt:

    Oei, dat was wel een ervaring die kon tellen…
    Ik werk zelf in een bibliotheek en heb – gelukkig – slechts 1 collega van dat slag, de rest valt heel goed mee (en ik hoop dat mensen dat ook van mij zeggen).
    Hopelijk geraak je nog aan een nieuwe bibliotheekkaart. 😉

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

