Modereren of niet?

02-40dagenbloggen

Hoe ga je om met negatieve commentaren? Heb je hier regels rond?

Toen ik pas begon met bloggen, was ik behoorlijk op mijn hoede voor de commentaren. Op mijn eerste blog kwam er zelden een reactie en doorgaans was dat nog spam ook. Toen ik echter deze blog opende en meer interactief aan de slag ging, wilde ik dan ook als beginneling zeer voorzichtig zijn. Ik had al allerlei dingen gelezen en gezien die me een beetje zorgen baarden en ik besloot dan ook geen risico te nemen en de volledige moderatie van de reacties in handen te nemen.

Dat wil zeggen dat ik alle reacties moet goedkeuren vooraleer ze verschijnen en dit geldt ook voor reacties van bloggers die me volgen en regelmatig reageren. Als u dus uw reactie niet meteen gepubliceerd ziet, wil dat gewoon zeggen dat ik daar nog niet de kans toe gehad heb, niet dat ze compleet verdwenen is. T is maar dat u het weet ;-).

Het is in het voorbije jaar eigenlijk nooit voorgekomen dat ik reacties aangepast heb of niet liet publiceren (afgezien van de spam, die wordpress eigenlijk prima zelf tegenhoudt). Af en toe zat er eens een rare uitspraak tussen of een mening die niet de mijne is, maar dat is uiteraard volkomen normaal. Ik zie niet in waarom ik dat zou tegenhouden. Ik leer net veel bij uit bepaalde discussies en hoor graag andermans standpunt, ook als dat niet helemaal strookt met het mijne. Zo kreeg ik op mijn posts over de grote vraag een heleboel meningen, standpunten en adviezen te horen en vond ik het zelfs boeiend om te zien welke gesprekken er op gang kwamen.  Zolang iedereen elkaar respecteert en men niet met modder naar mij of naar elkaar begint te gooien, keur ik alles goed.

Om tijd te sparen overweeg ik dan ook om mijn instellingen te veranderen en reacties automatisch toe te laten als het gaat om mensen die hier al eerder gereageerd hebben. Voorlopig heb ik echter de stap niet durven zetten, je bent een control freak of je bent het niet ;-).

Hoe doen jullie dat met de reacties? Modereer je ze allemaal of net helemaal niet?

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

33 reacties op Modereren of niet?

  1. Als er echt grove opmerkingen of beledigingen staan, dan verwijder ik die direct. Niet dat dit op mijn weblog zo vaak gebeurt, één keer per jaar is al veel.
    Voor de rest modereer ik niet. Als iemand een dt-fout schrijft, zal ik die verbeteren…

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Goh, dt-fouten heb ik eigenlijk nog niet opgemerkt. En met beledigingen kreeg ik ook nog niet te maken. Die laatste zou ik eveneens niet publiceren, het is niet de bedoeling dat ik mensen een platform geef om te zitten schelden.

      Liked by 1 persoon

  2. JasMien zegt:

    Ik bekijk ook alles eerst. Eerlijk, omdat ik nog niet ontdekt had dat je ook kon zonder 😜

    Liked by 1 persoon

  3. tinyblogt zegt:

    Mensen die al eerder reageerden, mogen zo door. De anderen modereer ik eerst, maar ook daar komt zelden iets ‘verkeerds’ binnen.

    Liked by 1 persoon

  4. greet zegt:

    Ik keur alleen de reacties goed van mensen die voor de eerste keer reageren op mijn blog. Nadien verschijnen hun reacties automatisch. Zo heb ik het ingesteld toen ik begon en zo heb ik het ook gelaten. Nog geen last gehad van negatieve of beledigende reacties tot nu toe.

    Liked by 1 persoon

  5. Lize zegt:

    Ik moet de eerste reactie goedkeuren en dan mag er altijd gereageerd worden zonder ‘goedkeuring’. Ik krijg wel alle likes en reacties in mijn mailbox dus als het echt nodig is kan ik dan nog ingrijpen maar dat heb ik tot nu toe gelukkig nog niet moeten doen.

    Liked by 1 persoon

  6. Falderie zegt:

    Ik deed het in het begin wel, maar nu laat ik gewoon alle reacties toe. Omdat ik eigenlijk nog nooit iets grof, ongepast,… heb zien verschijnen. Moest dat ooit veranderen dan kan ik het modereren eventueel terug inschakelen. Maar uit tijdsbesparing staat het hier nu gewoon uit. (Ik vind het ook leuker op andere blogs, dat biedt meer gelegenheid tot interactie)

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Ja, dat is wel waar. Ik probeer hier zo snel mogelijk te modereren, maar soms lukt het gewoon niet en staan sommige reacties een paar uur te wachten. Vandaar ook dat ik me aan het bezinnen ben om het anders aan te pakken :-).

      Like

  7. levelieze zegt:

    Ik modereer ook alleen de eerste reactie. En gelukkig nog nooit miserie gehad. De spam komt gewoon niet door en voor de rest heb ik lieve volgers.

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      De spam wordt hier ook goed tegengehouden. Ik schrok er wel van hoeveel spam er toch al toegekomen was. Ik ontdekte pas onlangs het aparte mapje daarvoor en heb een en ander moeten uitkuisen.

      Like

  8. Mrs. Brubeck zegt:

    Zoals de meesten, alleen de 1ste keer als iemand komt. En daar ben ik blij voor, heb al er paar keer zeer persoonlijke, kwetsende reacties gehad. Maar zoals Mr Pannenkoek zegt; ook deze kan je direct verwijderen!

    Liked by 1 persoon

  9. Mrs. T. zegt:

    Wat een mooi blog waarin je hier naar verwijst.

    BIj mij komen reacties meteen op mijn blog. Spam wordt heel goed tegengehouden en heel af en toe wordt een reactie van een echte blogger tegengehouden. Maar dat is vaak als er een of meer links in gezet worden.

    Liked by 1 persoon

  10. kliefje zegt:

    Alleen de eerste keer. En ik heb een aantal scheldwoorden ingesteld waarop ie blokkeert. En namen. Mijn eigen naam bijvoorbeeld. Mensen willen zich nog wel eens vergissen en ik wil graag naamloos op mijn eigen blog staan.

    Liked by 1 persoon

  11. Ik ben een beginner, dus ik ken er eigenlijk zelf niet veel van. Moest er een ongepaste reactie op verschijnen, verwijder ik die. Momenteel kan iedereen iets posten πŸ™‚

    Liked by 1 persoon

  12. Elaintje zegt:

    Als bij mij iemand al een keer gereageerd heeft hoef ik daarna de reacties niet meer goed te keuren. Daar zou te veel tijd in gaan zitten voor mij. Tot nu toe is dat gelukkig ook gewoon prima gegaan.

    Liked by 1 persoon

  13. Ik modereer alleen als ze de eerste keer reageren. Misschien moet ik strenger zijn. Kun je reacties ook verwijderen? vraag ik me nu af

    Liked by 1 persoon

  14. Ik laat reacties automatisch toe, om mezelf het extra werk te besparen en vooral omdat ik wel eens zou durven vergeten om snel de reactie goed te keuren. Ik kan begrijpen dat veel bloggers wél modereren. En gelukkig zie je ook steeds minder die Captcha-dingens, waarbij je een quasi onleesbare code moet overtypen om te bewijzen dat je geen robot bent. Daar word ik altijd een tikkeltje lastig van☺

    Liked by 1 persoon

  15. wannderful zegt:

    Ik modereer toch nog, maar eigenlijk heb je gelijk om te overwegen om het te laten. En ik heb ook een broertje dood aan die Captcha-ikbengeenrobot bewijsjes. Helemaal met je eens isabelleuselli!

    Liked by 1 persoon

  16. Bostonbaby zegt:

    Ik modereer ook enkel de eerste keer. Maar heb eigenlijk nog geen slechte ervaringen gehad. Misschien zijn blog-lezers gewoon goed opgevoed? πŸ™‚

    Liked by 1 persoon

  17. Ik laat ze toe en tot op heden nog maar 1 reactie moeten verwijderen..dus valt allemaal nogal mee…..

    Liked by 1 persoon

  18. Zij zegt:

    Bij een eerste reactie, ga ik ze eerst moeten goedkeuren. Maar eens iemand gereageerd heeft, komt de reactie nadien er gewoon automatisch op.
    Tot hier toe heb ik nog geen reacties moeten weigeren. In tegenstelling met mijn vorige blog. Toen konden mensen echt grof zijn! Maar hier op WordPress zijn het echt allemaal hele lieve mensen, mocht ik ondervinden.

    Liked by 1 persoon

  19. Evi zegt:

    Ik dien ze goed te keuren, maar heb me zelf ook wel al een paar keer de vraag gesteld of ik dat niet zou aanpassen. Ik zou alleen eerst eens moeten uitzoeken hoe dat dan zit met spam.

    Liked by 1 persoon

  20. Hilde zegt:

    Net zoals jij, zet ik die stap nog niet πŸ˜€ . Om dezelfde reden: ik houd graag de touwtjes zelf in handen. Nog nooit een onaangename reactie mogen lezen, gelukkig maar. En terechte opmerking: zolang men beleefd en vooral correct blijft is een andere mening zeker toegestaan.

    Liked by 1 persoon

  21. Ik modereer enkel de eerste keer, daarna niet meer. Gewoon, omdat ik dat makkelijker vind en omdat ik tot nu toe nog nooit rare reacties gekregen heb, al helemaal niet van mensen die al vaker reageerden. En stel dat dat toch ooit zou gebeuren, goh ja, in het slechtste geval staat het er een paar uur (of heel uitzonderlijk een paar dagen) op en delete ik het dan wel. Lijkt mij vooral gigantisch veel klikwerk om Γ©lke reactie elke keer goed te keuren πŸ™‚

    Liked by 1 persoon

  22. Flavie zegt:

    Ik modereer de eerste reactie en daarna niet meer…nog nooit heb ik negatieve commentaren gekregen op mijn blog en mocht ik die ooit ontvangen en het is erover dan zal ik die wel verwijderen.

    Liked by 1 persoon

  23. leenvandebergen zegt:

    Ik modereer enkel reacties van mensen die nog niet eerder reageerden. Plus de meeste bloggers ‘ken’ ik intussen al een tijdje, en er schijnt een soort (stilzwijgende) code te zijn waar wij ons aan houden, zijnde dat we andere bloggers niet kwetsen met gemene commentaren. Ik hou mij daar alleszins aan. Als er dan toch een negatieve, echt kwetsende zou komen, gooi ik die er gewoon af, denk ik.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

