Het parfum

02-40dagenbloggen

Je favoriete geur gaande van bestaande parfums tot ietwat vreemde geuren

Geuren zijn heel belangrijk voor mij. Ik heb een groter reukvermogen dan de gemiddelde mens, wat zich ook soms wel uit in overgevoeligheid voor minder aangename geuren. Ik zal altijd eerst aan eten ruiken vooraleer ik proef en ik ruik al van ver dat de overschotjes van het eten van gisteren liggen te stinken in de vuilbak, terwijl de echtgenoot zich van geen kwaad bewust is. Bij mijn ouders thuis was ik de eerste die rook dat er iets stonk achter de stereoketen en na initieel hoongelach, moesten ze mij na een paar dagen toch gelijk geven toen de kat daar een dode muis verstopt bleek te hebben. Bepaalde geuren van bloemen kan ik niet verdragen, zo moet je mij nooit hyacinten cadeau doen. Ik kan een hele post vol schrijven met voorbeelden, om u maar te zeggen dat ze mij zo in dienst kunnen nemen bij de politie als speurhond :-).

Parfum is ook belangrijk voor mij, een fris geurtje vind ik zo aangenaam. Zo heb ik eens heel de avond in de buurt van een goede vriend gestaan op een galabal omdat hij zo’n lekkere aftershave op had dat ik niet van zijn zijde wilde wijken. Ik word rustig als ik een lekker parfum ruik en spuit dan ook regelmatig een van mijn favorieten op mijn sjaal, zodat ik daarin kan wegkruipen indien nodig. Toen ik nog pendelde en alle dagen de trein nam, zat ik soms in een sjaaltje gedoken in volle zomer, om toch maar de lijfgeur van minder welriekende pendelaars buiten te houden.

Als kind herinner ik me niet dat ik parfum gebruikte, al zat ik wel af en toe eens aan mama’s flesjes. Ze gebruikte o.a. een rood flesje, volgens mij heette het Maroussia. Een zwoele, zware geur, maar als kind wist ik natuurlijk niet beter. Toen ik in de auto zat bij de ouders van mijn beste vriendin, vroeg de mama wie er ins hemelsnaam die oude wijven parfum op had. Ik werd zo rood als het flesje in kwestie, maar ontkende vurig en heb het sindsdien nooit meer gebruikt.

De eerste parfum die ik zelf kocht was Tommy Girl, net als zowat de helft van de meisjes uit mijn klas. Tommy Hilfiger, dat vonden we toen heel hip en die geur was niet te opvallend, dus ideaal voor prille tieners. Later schakelde ik over naar Ralph van Ralph Lauren, niet in het minst omdat het opvallende blauw van het flesje toen mijn lievelingskleur was. De geur zelf was bijzonder fris en daar hield ik toen enorm van. Tot ver in mijn studententijd bleef dit mijn parfum.

CHLvrq3OKTgCtZlXDnNYKPjAaaBrj5

Onlangs heb ik het nog eens geprobeerd in de parfumerie en eerlijk gezegd vind ik het nog altijd wel OK, wat toch een teken is dat het wel bij mij paste.

Inmiddels ben ik iets breder gegaan qua geuren en durf ik ook al meer voor poederige of bloemige geuren kiezen, zolang het niet te zwaar wordt.

Ik wissel al een paar jaar af tussen de volgende parfums:

Glow by J.Lo

tumblr_o1zje2sQzd1uoew7wo1_400

Narciso Rodriguez for her

narciso_rodriges_edp

Be Delicious – Fresh Blossom

fresh blosam

Het mooiste compliment kreeg ik van de poetsvrouw op mijn werk, die zei dat ik naar meiklokjes rook toen ik na lange tijd nog eens een flesje Glow by J.Lo probeerde. Sindsdien is het een blijver en koop ik die driftig online omdat ik hem in de winkel niet meer vind.

 

Wat is jouw favoriete parfum? Zijn er geuren die je aan een bepaalde herinnering linkt?

 

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

27 reacties op Het parfum

  1. JasMien zegt:

    In de winter neem ik steeds Angel van Thierry Mugler, zwaar en zwoel en de zomer is het Pleasures van Estee Lauder, heel bloemig fris!

    Liked by 1 persoon

  2. Ik gebruik eigenlijk al jaaaaaaren de Hugo Boss Deep Red, afwisselend met Gucci Envy Me.
    Ik heb het niet zo voor zware geuren, meer voor vanille-achtige dingen, of een beetje zwoel en ‘bloemig’ 😉

    Liked by 1 persoon

  3. Kris10 zegt:

    Ik heb geen favoriet parfum maar nu wel zin om het boek te herlezen 🙂

    Liked by 1 persoon

  4. Mrs. Brubeck zegt:

    Oh, die “lijfgeuren” op de bus vroeger, ik krijg er nog rillingen van!
    Ik gebruik overdag het groene appeltje 🍏 en ’s avonds of als we weg gaan La Vie est Belle van Lancome of Romance van RL.

    Liked by 1 persoon

  5. Ik ben fan van de geuren van Chanel, noir en mademoiselle zijn mijn favorieten voor het moment en heb in impulsieve bui Zadig en Voltaire gekocht, ideaal voor de zomer 🙂

    Liked by 1 persoon

  6. greet zegt:

    Ik heb niets met parfum (waarschijnlijk vroeger teveel overgeparfumeerde vrouwen tegengekomen) en ik weet zelfs niet hoe de parfums die je beschrijft ruiken. Al besef ik wel dat geuren een grote invloed kunnen hebben op hoe we ons voelen zonder dat we ons daar altijd bewust van zijn. Ik ben mij de laatste tijd wat aan het verdiepen in de aromatherapie en begin geuren nu wel steeds boeiender te vinden.

    Liked by 1 persoon

  7. La Vie est Belle vind ik ook fijn. Ik gebruik ook veel 19 Poudré van Chanel. Chanel blijft voor mij een veilige keuze. Bijna alles vind ik verder stinken. Ik ben ook zo’n geuridioot. Kan ruiken welke kat er op de kattenbak is geweest en op straat wie wat heeft gegeten en welke wasverzachter er thuis wordt gebruikt. Of welke buur er doucht…. Vreselijk lastig. Het mooie is dat ik in de zomer in de rozentuin vlak bij ons huis alle bloemen kan ruiken. En de bloesem uit de tuin als ik binnen ben ❤

    Liked by 1 persoon

  8. Zij zegt:

    Een lijfgeur, spreek me er niet van! Bah! Doet me meteen terug denken aan de tijd, dat ik de bus nam naar school en later de tram naar ’t werk. Vreselijk vond ik het! En nog!

    Liked by 1 persoon

  9. Ik ken niks van parfums, maar weet wel dat de scheten van sommigen ferm kunnen stinken.

    Liked by 1 persoon

  10. levelieze zegt:

    Ik draag zelden parfum. Ik heb hier wel een klein flesje staan maar vergeet dat zelfs meestal. Geen echt favoriete geur dus.

    Liked by 1 persoon

  11. Elaintje zegt:

    Mijn moeder had vroeger ook Maroussia haha! Ik draag eigenlijk nauwelijks parfum. Een paar jaar terug kreeg ik Chanel no5 cadeau en dat vind ik wel erg lekker ruiken. Maar ook weer te heftig voor op een gewone dag.

    Liked by 1 persoon

  12. Ik heb ook niks met parfum, ik vind het vaak te overweldigend. Maar ik hou wel van White Musk 🙂

    Liked by 1 persoon

  13. Mrs. T. zegt:

    Op dit moment is Narciso Rodriguez for her ook wel een grote favoriet bij mij. En Womanity van Mugler vind ik ook heel erg lekker.

    Liked by 1 persoon

  14. Evi zegt:

    Ik heb een paar geuren waar ik aan vasthou. Een post daarover staat voor later tijdens deze challenge nog gepland 🙂

    Liked by 1 persoon

  15. Hilde zegt:

    Ik heb wel enkele favoriete geuren, al zijn dat dan geen topmerk parfums.

    Liked by 1 persoon

  16. Dat blauw kleurtje van Ralph Lauren is inderdaad wel heel mooi; ik snap dat je daar voor koos op basis van de kleur 🙂 Hoe al die parfums ruiken, daar heb ik geen idee van… Ben nogal gevoelig voor parfumgeuren (bijna onmiddellijk hoofdpijn), dus behalve een paar jaar Amor Amor van Cacharel – toen was ik nog minder gevoelig – heb ik nooit parfum gedragen. Nu gebruik ik het kokosgeurtje van The Body Shop: toch een gevoel van parfum, maar dan zonder hoofdpijn 🙂

    Liked by 1 persoon

  17. Flavie zegt:

    De Ralph Lauren heb ik ook nog gebruikt. Ik gebruik al jaren Noa van Cacharel en dat blijft mijn favoriete geur. Ondertussen heb ik er ook al andere gekocht maar Noa is het voor mij.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

