Afkicken van cola zero

02-40dagenbloggen

Wat is een gewoonte die je jezelf momenteel probeert aan te leren of af te leren?

Ik drink teveel cola zero en ik probeer dat nu echt af te bouwen. Van zodra het tijd is voor de lunch, was ik gewend om een blikje te drinken. Soms volgde er nog een tweede in de namiddag en ’s avonds dronk ik ook cola zero als ik thuiskwam en na het avondeten. Er zit dan misschien geen suiker in, maar gezond zou ik het toch ook niet durven te noemen. Blijkbaar triggeren de vervangers voor suiker je hersenen, die verwachten dat er suiker op komst is. Dat is dan uiteraard niet zo, waardoor je zin krijgt in suiker of in mijn geval een gigantische dip krijgt. Ik weet eigenlijk niet of het daar nu aan ligt, maar ik merk wel dat mijn middagdip al een stuk beperkter is nu ik mijn blikje over de middag geschrapt heb. Bovendien kreeg ik soms zelfs hoofdpijn van de cafeïne. En toch, de drang naar zo’n lekker blikje vuiligheid was niet te stoppen.

Gelukkig heb ik er nu al de rem op kunnen zetten. Ik drink geen cola zero meer op het werk. Enkel ’s avonds is het nog toegelaten als ik thuiskom en enkel tot aan het avondeten. Daarna stop ik er ook mee. Of dat neem ik me toch voor, want ’s avonds is het zo’n gewoonte geworden (en dan heb ik er bizar genoeg ook geen last meer van), dat het allesbehalve evident is om het dan te laten. 

Ik heb vooral geen inspiratie voor een alternatief en ik probeer me vruchteloos te herinneren wat ik vroeger deed, vooraleer cola zero bestond. Ik weet het eerlijk gezegd niet meer… Ik drink op mijn werk sowieso al een liter water per dag en vaak nog een tas thee ook. Tijdens het avondeten drink ik eveneens water of spuitwater. En tegen dan heb ik van al dat water eerlijk gezegd wel genoeg gehad. Ik drink wel eens ice tea zero en dat is misschien iets beter dan cola, maar toch ook geen toonbeeld van gezonde voeding. Finley lust ik niet en zo van dat water met een smaakje gaat me ook gauw vervelen. Thee is in de winter vaak een redding, maar in de zomer drink ik dat minder. En ik moet er ook altijd geweldig veel van naar het toilet, dus zo vlak voor het slapen gaan is dat eigenlijk geen goed idee.

Gisteren had ik een offday en heb ik gewoon weer de hele avond cola zero gedronken. Het zal niet simpel worden om van deze verslaving af te geraken en het hoeft voor mij ook niet volledig geschrapt te worden, maar aan die uurtjes ’s avonds na het eten is er alleszins nog werk.

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

40 reacties op Afkicken van cola zero

  1. Ik heb zo’n beetje hetzelfde met cola light. Ik denk dat cola light voor mij is, wat een sigaret is voor iemand anders 😉 ik drink gemiddeld een 0,5L flesje op het werk. En ’s avonds ook nog een glas of 2-3. Water gaat vervelen, haha!

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Ik vind cola light dan weer niet zo lekker. Maar de eerste keer dat ik cola zero voorgeschoteld kreeg vond ik dat ook niet zo geweldig en toch ben ik er nu aan verslaafd. Het kan verkeren…

      Like

  2. levelieze zegt:

    Ik kan ook echt niet van mijn Cola Zero blijven. Ik sta mezelf 1 blikje toe na de middag (soms 2). Later dan dat probeer ik het te vermijden, want soms heb ik toch het gevoel dat ik dan slechter slaap. Uitzondering is wel als ik ’s avonds nog weg ga, want om dan alleen water te drinken als bob is een beetje saai dus dan durf ik wel nog eens eentje extra te drinken.

    Liked by 1 persoon

  3. Eilish zegt:

    Ik zou toch opletten met om het even welke light-drank. De aspartaam die erin zit wordt niet afgebroken in je lichaam en is op de lange duur kankerverwekkend.
    Misschien moet je het in je hoofd voorstellen als een gemetst muurtje dat met elk flesje een rijtje hoger wordt in je lichaam.
    Ik ben sedert vorige zomer aan de zelfgemaakte ice-tea. Ik maak om de twee dagen een literfles. Pas gemaakt drink ik die warm (zeker op koude dagen) daarna gaat de fles de frigo in.

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Ik maak me daar inderdaad wel zorgen over. Maar dan lees je de volgende dag in de krant dat het toch niet bewezen is en dan troost ik me daarmee. Zelfgemaakte ice tea, hm, dat zou nog een idee zijn. Ik kijk eens rond voor wat recepten. Heb je tips?

      Like

      • Eilish zegt:

        Ik gebruik één theezakje op een liter water. Weinig? Nee, want daar gaan ook nog verse kruiden bij zoals munt, citroentijm,… Ook schijfjes citroen of sinaasappel kunnen mee in de fles. En af en toe eens veranderen van thee of extra kruiden om het een beetje lekker te houden.

        Liked by 1 persoon

  4. Hier thuis is er ook eentje die elke dag wat blikjes cola zero achterover kapt.
    Zelf lust ik het zelfs niet…

    Liked by 1 persoon

  5. Hilde zegt:

    Sinds ik weet wat ‘light’ of ook ‘zero’ met een gezondheid doet, komt dit hier nog maar zelden in huis. Echt niet gezond… Water met een smaakje is makkelijk zelf te maken met zo’n drinkfles met infuser. In de zomer maak ik zelfs verse ice tea (met thee/pompelmoessap/spuitwater) en dat smaakt overheerlijk 🙂 .

    Liked by 2 people

  6. Liese zegt:

    Sinds Aldi die blikjes van 250 verkoopt drink ik er meer. Vroeger kreeg ik een gewoon blikje niet uit waardoor ik minder vaak ééntje opentrok. Maar nu is het om zeep.

    Liked by 1 persoon

  7. Mel zegt:

    Jaren geleden zei mijn huisarts ooit dat zijn kinderen cola mochten drinken, maar géén light (zero bestond nog niet). Mij zei dat genoeg, en heb sindsdien geen light/zero meer aangeraakt. Ik werd op een bepaald moment erg cola-verslaafd, maar intussen ben ik daar gelukkig vanaf (was niet makkelijk!). Nu drink ik een liter kruidenthee per dag (elke dag iets anders zodat het niet verveelt en gezond blijft) en verder kraantjeswater. Het is denk ik een gewoonte, want vroeger vond ik water saai, maar nu stoort het niet meer.

    Liked by 2 people

  8. Bah! Zo’n chemische boel, ik eet en drink nu al meer dan 2 jaar geen suiker maar als ik zou moeten kiezen tussen cola, cola light of cola zero, dan drink ik nog liever gewone cola. Het is ook chemisch maar ik ben banger van die chemische zoetstoffen dan van suiker.

    Liked by 1 persoon

  9. Zij zegt:

    Ik heb hier een zoon, die verslaafd is aan frisdrank. Niet direct cola, maar Sprite, Fanta, IceTea, .. Zelf ben ik zo geen frisdrankdrinker. Met een flesje van 1/2l cola zero doe ik zelfs een paar dagen 😉 Maar mijn koffieverslaving daarentegen 😦

    Liked by 1 persoon

  10. Ik herken het wel, al drink ik meestal gewone cola of Fanta. Ik wil ermee minderen omdat het echt gewoon kuisproduct is! Thuis lukt het goed! Maar ja, wat doe je dan op café? €2 vind ik dan weer te veel voor op café…

    Liked by 1 persoon

  11. Lize zegt:

    Ik kick mee met jou af van de cola zero. Ik drink het ook te veel en merk dan dat ik hoofdpijn heb, onrustiger en angstiger ben maar toch trap ik altijd terug in de valkuil. Het is mij wel een hele tijd gelukt om “maar” 2 blikjes per dag te drinken. Daar wil ik dit weekend graag terug mee beginnen maar ik vraag me ook af wat ik dan in de plaats kan drinken? Water drink ik echt niet graag.

    Liked by 1 persoon

  12. Mrs. Brubeck zegt:

    Ik drink al zoveel water dat ik gewoon af en toe cola zero drink om eens af te wisselen. Ik weet ook dat aspartaam niet goed is, maar teveel suiker is dat ook niet!

    Liked by 1 persoon

  13. tifosanele zegt:

    Gogogo! Yes you can 😉

    Liked by 1 persoon

  14. gewoonelke zegt:

    Cold turkey… zo ben ik van de ‘echte’ cola afgeraakt. Nu vind ik het vies. Wat mij enorm hielp was het drinken van bruisend water en thee, liters thee in alle geuren en kleuren.
    Good luck!

    Liked by 2 people

  15. Flavie zegt:

    Tijdens de werkweek drink ik zelden cola zero altijd water. Als ik in het weekend eens cola zero drink, is het meestal maar 1 glaasje bij het eten omdat het mij dan echt smaakt.

    Liked by 2 people

  16. Met mijn nieuwe eetgewoonten sinds oktober is het normaal maximaal een halve liter per dag, maar ik zit er ook wel af en toe over.

    Liked by 1 persoon

  17. Evi zegt:

    Dat is hier ook een verslaving, al probeer ik het wel te beperken door enkel ’s avonds wat te drinken. Als ik van mijn koekjesverslaving af ben is dat de volgende op het lijstje die eraan moet.

    Liked by 1 persoon

  18. Annelyse zegt:

    Ik was daar ook echt verslaafd aan … tot ik merkte dat ik een bruine aanslag kreeg op mijn tanden. Ik ben naar de tandartd gegaan om dat weg te laten schuren en de cola zero’s die ik erna nog gedronken zijn, die zijn op 1 hand te tellen. Shockeffect noemen ze dat

    Liked by 1 persoon

  19. Anna Helena zegt:

    Tot voor kort dronk ik gemiddeld twee blikjes per dag. Toen de voorraad thuis op was, heb ik geen nieuwe meer gekocht. Dat is mijn truc. Ik drink nu thuis meer water en meer thee. Als we ergens iets gaan drinken, bestel ik vaak nog eentje, en dat smaakt dan extra lekker. Maar thuis wil ik het niet meer.

    Liked by 1 persoon

  20. Nog een afgekickte hier…….nu drink ik het nog zelden….als ik nu ook eens van de koffie zou afraken 🙂

    Liked by 1 persoon

  21. leenvandebergen zegt:

    Met frisdrank heb ik geen enkel probleem; enkel op vakantie of na een zware fysieke inspanning (bv een dag wandelen in de zomer) kan dat als verfrissing ZO hard smaken. Verder vind ik het gewoon chemische rommel eigenlijk. Over mijn chocoladeverslaving ga ik zwijgen; hier is de gewoonte om na de lunch en na het avondeten iets kleins te snoepen ook zo groot dat ik er echt naar zit te craven als ik het niet doe… Slechte gewoonte ja. Ze zeggen dat je een gewoonte op 30 dagen kan aanleren. Dus als je nu een maand lang na het eten geen cola zero meer drinkt (of idd bv thee in de plaats neemt), dan zou je het afgeleerd moeten hebben. Zou dat lukken? 🙂

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

