As we speak #7

02-40dagenbloggen

Een nieuwe ‘As we speak’ mocht tijdens 40 dagen bloggen niet ontbreken, dus presenteer ik u vandaag deel 7 in deze serie.

GEKEKEN NAAR Breaking Bad. We slepen die serie nu eigenlijk al bijna een jaar achter ons aan. We snapten de hype niet, maar wilden toch verder kijken. En zowaar, in seizoen drie waren er toch een drietal afleveringen waarin het retespannend werd en ik op het puntje van mijn zetel zat. We konden niet wachten om aan seizoen vier te beginnen. De eerste aflevering was alweer wat kalmer, maar het kan natuurlijk niet elke keer feest zijn. Inmiddels ben ik wel zeker dat ik de serie ook ga uitkijken. We zijn nu al zover gekomen, nietwaar? Ik verheug me ook op de nieuwe afleveringen van Homeland. Ik blijf dat een heel sterke serie vinden, die vorig seizoen wel akelig dicht aansloot bij de actualiteit. Ik ben benieuwd wat crazy Carrie deze keer voor ons in petto heeft. Ik begon ook met kijken naar een nieuw seizoen van The Voice USA en The Band. Bij The Voice heb ik al afgehaakt. Het komt te snel na het vorige seizoen en alhoewel ik daarvan genoten heb, kan het me nu precies niet boeien. Hetzelfde geldt voor The Band, waarvan ik het niveau bedroevend laag vind. Ik heb heimwee naar K3 zoekt K3 dat in hetzelfde decor werd opgenomen… Zou het eindelijk zover zijn, heb ik mijn verzadigingspunt bereikt qua zangwedstrijden?

GELEZEN in Brug naar de hemel van Ken Follett, alweer een dikke klepper waar ik weken mee zoet was. Net als zijn voorganger leest dit boek zeer vlot, brengt het personages van vlees en bloed naar voren en ergerde ik me bont en blauw aan wat de vrouwen in de Middeleeuwen moesten doorstaan. Had ik in die tijd geleefd, ik was al lang op de brandstapel beland. Ik ben nu begonnen in Het Puttertje van Donna Tart, maar het is nog te vroeg om daar veel over te zeggen. Daarnaast lees ik ook een heleboel blogs, want sinds de start van 40 dagen bloggen, is er véél activiteit in blogland. Ik leerde al een paar nieuwe blogs kennen en ook de usual gang schrijft meer, dus ik ben daar allemaal wel een hele tijd mee zoet.

GESCHREVEN als een gek aan blogberichten voor de 40 dagen bloggen challenge. Allez, als een gek, dat is nu een beetje overdreven. Maar ik schrijf op een welbepaald moment en dan meteen 3 of 4 berichten na elkaar, zodat ik ze mooi kan inplannen voor de week nadien. Ook voor deze week staat alles al mooi klaar, al merk ik dat het moeilijker begint te worden. Als ik al deze posts wat meer zou spreiden, ik kwam er maanden mee toe! En nu heb ik ergens wel schrik dat ik na de challenge in een soort zwart gat ga vallen zonder inspiratie. Ik merk overigens dat mijn aantal bezoekers niet zoveel hoger is dan anders, maar het aantal views wel. Dus de gewone volgers komen gewoon veel meer lezen, neem ik aan. Super natuurlijk! Maar weet het mij op tijd te zeggen als ik u begin te vervelen ;-).

OPGELUCHT na een mailtje van de collega van de echtgenoot te hebben ontvangen, waarin ze me verzekerde van haar discretie. Ik vond dat geweldig tof van haar en apprecieer dit ten zeerste. Ik ben er nog steeds door geschrokken en ga gewoon moeten opletten wat ik allemaal schrijf over kennissen, werk en collega’s, maar het was misschien niet slecht dat ik eens wakker geschud werd. Er zit ook wel een silver lining aan, want ik ben aangenaam verrast door hoe snel ik wist dat ik wilde doorgaan met bloggen. Dit is een hobby die ik immers nog heel lang wil beoefenen, eigenlijk had ik het zelfs al jaren eerder moeten doen!

ZORGEN GEMAAKT over onze financiën. Toen we nog op het appartement woonden, konden we zeer goed sparen. Niet elke maand evenveel, maar al bij al genoeg om een appeltje voor de dorst bijeen te vergaren. Nu we in het huis wonen, is dat al dik tegengevallen. Nochtans is onze lening maar een dikke 200 euro duurder geworden. Ik snap het eigenlijk niet goed. Of toch wel… We steken het geld in ons huis. Dat alarmsysteem heeft een aardige duit gekost en volgende maand zouden we muggenramen bestellen en ik ben nog geen klein beetje geschrokken van wat dat kost! Ik denk dat we nog even gaan wachten met een garage of carport… We hebben rond mijn verjaardag ook op geen euro gekeken en ik heb de echtgenoot besmet met het concertenvirus, waardoor hij daar nu ineens ook geld aan begint te geven. Toen hij me gisteren zei dat ik 145 euro moest storten voor zijn ticket en drankbonnetjes voor Graspop en ik ook nog 110 euro moest betalen voor ons eten op het familiefeest, begon ik toch bijna te hyperventileren. Ik besef dat het luxeproblemen zijn en ik niet moet overdrijven, maar ik heb graag over op het einde van de maand. Ik zie ons spaargeld niet aangroeien en daar word ik, driftige spaarder als ik ben, een beetje ambetant van.

Zijn jullie ook eerder spaarzaam of moet geld rollen? En hoe is het nog met u?

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

28 reacties op As we speak #7

  1. Ik woon nog thuis, dus dan is het makkelijker te sparen dan dat je op je eigen benen staat. 🙂 Maar af en toe vind ik wel dat geld mag rollen. Je leeft toch maar een keer 🙂

    Liked by 1 persoon

  2. Evelyne zegt:

    Sparen lukt hier ook niet echt, maar ik moet het zien te rooien met slechts 1 inkomen. Als ik dan eens iets op het einde van de maand op mijn spaarrekening kan zetten, is het feest – maar niet letterlijk, want dan geef je het weer uit 😉

    Liked by 1 persoon

  3. Verhuizen brengt inderdaad een pak meer kosten met zich mee dan alleen de verhoging van de huur he! Wij hebben sinds we verhuisd zijn ook niet meer kunnen sparen, maar ja, naast die verhoogde huur, hebben we ook een paar noodzakelijke investeringen voor het appartement gedaan, waren er een paar tegenvallers (o.a. wasmachine kapot) en hebben we daarnaast inderdaad ook geld uitgegeven aan reizen, sport… Komt wel weer goed, want een deel dingen zijn, zoals bij jullie dat alarm, een eenmalige kost. Maar inderdaad: ook hier wel even een paniekske!

    En al die blogs lezen is een hobby op zich aan het worden, heb ik het gevoel 😉

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Ik ben gelukkig niet de enige, dat is al een hele geruststelling. Ik hoop maar dat er nu geen dingen kapot beginnen gaan. Want bijvoorbeeld bij mijn ouders gaan er altijd verschillende dingen tegelijkertijd stuk, alsof de duivel ermee gemoeid is ;-).

      Liked by 1 persoon

  4. Kris10 zegt:

    Er staat wat spaargeld op de rekening ‘in geval van’ maar ik investeer graag in reisjes en etentjes 🙂

    Liked by 1 persoon

  5. Hier nog een ijverige spaarder :-). Weet dat zo’n periode zich herstelt. Na een verhuis is het weer een evenwicht zoeken en moeten er nog kosten gebeuren die je vaak niet incalculeert :-). Komt goed en ondanks dat ik het mezelf ook moet inprenten niet te genieten……toen mama stierf moest ze alles achterlaten…..en dat heeft mijn ogen geopend!

    Liked by 1 persoon

  6. Liese zegt:

    Wij sparen wel maar niet zo overdreven veel, mss als de crechekost wegvalt in november? Jullie bloggen zoveel, ik kan niet meer volgen! Wel blij dat je doorgaat, ik lees hier graag!

    Liked by 1 persoon

  7. Vlinder1960 zegt:

    Met een – net als jij – nieuw huis in het vooruitzicht, doen wij kalmpjes aan. Geen dure etentjes, geen concerten (deden we toch al niet), niet naar de andere kant van de wereld op vakantie. We hebben goed gespaard, ik spaar nog steeds en alles is gebudgetteerd, prioriteiten zijn gesteld. Maar er moet nog wel gelééfd worden. Daarbij komt dat onze situatie iets anders is en onze (financiële) toekomst er eigenlijk best goed uitziet.
    Maar sparen, ja, dat doe ik. Best veel ondanks dat het niets meer oplevert. Maar toch voor een potje achter de hand.

    Liked by 1 persoon

  8. ik ben de laatste tijd erg aan het bezuinigen, als in “bij een aankoop goed nadenken of ik het echt nodig heb”. Ik heb niet het gevoel dat ik hierdoor dingen te kort kom, en ineens houd ik, voor het eerst in jaaaaren geld over aan het einde van de maand. Erg prettig is dat gevoel.

    Liked by 1 persoon

  9. levelieze zegt:

    Dat gevoel van na 40 dagen bloggen al mijn inspiratie opgebruikt te hebben, dat heb ik ook al gehad. Laat ons hopen dat het niet klopt.
    En hier ook een grote fan van Ken Follet, ook al zijn het altijd kleppers om te lezen.

    Liked by 1 persoon

  10. Flavie zegt:

    40 dagen bloggen is toch veel… ik zou het niet kunnen… chapeau dat het je toch lukt!
    Ik ben een spaarder… ik geef ook graag uit, maar in het begin van elke maand gaat er een vast bedrag op de spaarrekening en de rest daar doe ik mee wat ik wil.

    Liked by 1 persoon

  11. Mrs. T. zegt:

    Geld moet sowieso rollen anders hadden ze het wel vierkant gemaakt.

    enne die boeken van Follet zijn geweldig! Ik vond het Puttertje trouwens ook mooi. http://www.triltaal.nl/2013/10/20/het-puttertje/

    Liked by 1 persoon

  12. Ik ben ook een spaarder. Ik werk maar parttime en kan dus niks sparen maar ik zet wel vakantiegeld etc opzij.
    follet is super!

    het aantal bezoekers is bij mij wel gestegen en ook het aantal views maar wat is het verschil. ALs je meer views hebt, komt dan dan omdat 1 persoon meerdere berichten bekijkt?

    Liked by 1 persoon

  13. Alles op zijn tijd… maar eerder spaarzaam!

    Liked by 1 persoon

  14. Evi zegt:

    De ene maand lukt sparen hier goed, de andere maand gaat het dan weer volledig de mist in. Fijn om te lezen dat je Brug naar de hemel goed vond, ik heb hem hier op de te lezen boeken stapel liggen 🙂

    Liked by 1 persoon

  15. Leen zegt:

    Ik werk met budgetten: ik spaar niet zomaar. Ik kan er niet goed tegen als er x euro op mijn spaarrekening staat en ik weet niet waarvoor ik feitelijk aan het sparen ben. Elke euro op onze rekening heeft daarom een doel. Wij zijn nu aan het sparen voor een huis, en voor een auto voor het geval we er ooit nog ne nieuwe zouden kopen. Daarnaast heb ik nog verschillende kleinere spaarbudgetten (bv voor een wasmachine en andere grotere huishoudelijke aankopen) die gespreid over x aantal jaar hun doelbudget moeten bereiken (liefst vooraleer het voorwerp in kwestie het begeeft :p). Daarnaast voorzie ik een ‘appeltje voor de dorst’ (en da’s een paar duizend euro) voor als er iets gebeurt want ge weet natuurlijk nooit. Momenteel is dat feitelijk veel te weinig, besef ik nu, waarschijnlijk omdat ik denk “als er écht iets ergs gebeurt, pakken we dat wel van het autobudget of het huisbudget af. Idealiter zou dat minstens één keer ons gezamenlijk maandloon zijn maar euhm. Om de één of andere reden schiet er nooit genoeg geld over om op dat postje nog iets toe te voegen… Verbeterpuntje 🙂
    Eens we een huis hebben begin ik aan een nieuw spaardoel. Want als ik gewoon bedragen overschrijf naar de spaarrekekning zie ik niets evolueren en geen doel dichterbij komen, wat voor mij niet motiverend genoeg werkt. En anders blijft ge maar sparen en sparen ook al staat er 100.000 euro op ofzo, bij wijze van spreken 😀
    Dus dan zou ik sparen voor bv een volgende grote aankoop, of ‘Pensioen’ als ik al echt ver vooruit wil kijken. (Bij andere mensen zou dat misschien urgenter dingen voor kinderen en hun opleiding zijn.) Maar dat gaat dus nog niet omdat we nu volledig op dat huis als groot spaardoel aan het focussen zijn dat we, als ik braaf mijn budgettool YNAB volg en er niks gebeurt of we van gedacht veranderen, in juli 2021 zullen bereiken. Wie weet spaar ik daarna wel voor een luxe cruise 😀

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

