De klunzige fietser

02-40dagenbloggen

Waarvan vraag je je af: “Hoe komt het dat iedereen dat kan, maar ik niet? Is er één of andere geheime cursus die iedereen heeft gevolgd die ik nooit heb gekregen?”?

Er zijn best wel een aantal dingen die ik niet kan en die nochtans voor andere mensen doodnormaal zijn en het valt me op dat mijn gebreken zich vooral op fysiek vlak bevinden.

Zo duurde het heel lang voor ik kon zwemmen en fietsen. Het heeft mijn grootvader en een goede vriend des huizes veel geduld gekost eer ik beide zaken onder de knie had. Het moet een mengeling van schrik, klunzigheid en gebrek aan zelfvertrouwen geweest zijn. Vandaag de dag kan ik best goed zwemmen, maar fietsen blijft nog altijd minder evident dan het voor de meesten is. Als er tramsporen op mijn weg liggen, begin ik al te zweten. Gegarandeerd slip ik erop of val ik. Hetzelfde met een stoeprand oprijden. De meeste mensen laveren met hun fiets door het verkeer alsof het niets is, maar als de auto’s rondom me zotte toeren uithalen of ik moet me door nauwe openingen wringen, gaat het mis. Ik sta dus doorgaans gewoon mee met de auto’s aan te schuiven omdat ik me er niet tussen durf boren. Als kind heb ik ooit 1 keer de held uitgehangen en dat is geëindigd met een stuk van mijn voortand op het asfalt en een serieuze brok uit mijn knie. Sindsdien heb ik weer schrik en zit ik zodanig verkrampt op de fiets, dat ik eigenlijk nog liever te voet ga.

Een andere activiteit waar ik nooit aan deelneem, is schaatsen. Ik heb het nog nooit gedaan. Niet op ijs en ook niet op rolschaatsen. Ik was als kind nog danig onder de indruk van de moeite die het had gekost om te leren fietsen, dat ik me er bewust van was dat rolschaatsen (of bij uitbreiding inline skaten) me niet zo snel ging lukken. Ik deed 1 keer stiekem de skates van een nichtje aan en ging achteruit i.p.v. vooruit… Sindsdien mijd ik het als de pest, vooral omdat ik op mijn leeftijd al helemaal geen zin meer heb om het nog te leren. Nu ik een slechte rug heb, grijp ik dat als excuus aan en iedereen knikt dan begrijpend. Ze moesten eens weten ;-). Al vind ik het wel jammer als ik iedereen zo gezellig op het ijs zie staan op de kerstmarkt. Skiën heb ik wel ooit gedaan, op sneeuwklas, maar daarin was ik ook niet bepaald een natuurtalent. Tegen het einde van ons verblijf was ik niet slechter dan de anderen die het voordien nog nooit gedaan hadden, maar het is inmiddels al zo lang geleden dat ik vrees helemaal opnieuw te moeten beginnen. Dat zie ik niet zitten en al helemaal niet nu ik bang moet zijn om tegen de grond te gaan. Mijn rug, weet je wel…

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

22 reacties op De klunzige fietser

  1. Of fietsen met kind voor- en achterop. Ik herken veel in je stukje 😂

    Liked by 1 persoon

  2. Kris10 zegt:

    Ik fiets amper en denk dat het ook daarom is dat ik het niet zo goed kan. Helemaal niet als ik in een drukke stad moet fietsen, afstanden moet inschatten … Oefening baart kunst denk ik. Maar geen zin om te oefenen :p

    Liked by 1 persoon

  3. leegschrift zegt:

    Oh zonde zeg dat je weinig fietst. Lekker de natuur in, er even tussenuit. Me fiets is me paard, zeg ik altijd.

    Liked by 1 persoon

  4. levelieze zegt:

    Fietsen gaat wel, al zou ik me niet gerust voelen om te fietsen in Antwerpen of Brussel. Schaatsen kon ik vroeger echt niet, maar ondertussen ben ik er mee weg. Met mijn ex en zijn dochter gingen we geregeld schaatsen, maar nu is het alweer lang geleden.
    Ik heb ook wel een slechte rug waar ik rekening mee moet houden, maar als ik het echt graag doe, dan heb ik er wel wat meer voor over. Paardrijden nemen ze mij niet af bijvoorbeeld.

    Liked by 1 persoon

  5. Elaintje zegt:

    Schaatsen vind ik heel leuk, maar ik kan het niet zo goed. Ik heb ook geen mensen om me heen die dan met mee willen. Ja en fietsen, daar hoef ik totaal niet bij na te denken. Ik heb dan ook geen slechte rug weetjewel 😉

    Liked by 1 persoon

  6. trijnewijn zegt:

    Bij schaatsen mag je vallen, dan klop je het ijs van je af en doe je weer voort. Ik ben als puber tijdens één schaatsbeurt meer dan 10x gevallen en toch vond ik het heerlijk… Zoek eens de term dyspraxie op, dat was hier een eye opener. En als je rondkijkt in je familie, dan vind je misschien wel iemand iemand die ook niet zo handig is. Oefening baart kunst, ge hebt er alleen misschien iets meer nodig dan gemiddeld -zei diegene die na honderden uren naaien nog steeds met speldjes in haar vingers prikt en ondanks duizenden kilometers fietsen nog steeds niet achterom kan kijken zonder te beginnen wiebelen 😉

    Liked by 1 persoon

  7. Falderie zegt:

    Fietsen lukt me goed, maar in zwemmen ben ik dan weer een ongelofelijke kluns. Ik kan, ondanks heel wat lessen als klein kindje, amper mijn hoofd boven water houden!

    Liked by 1 persoon

  8. Lize zegt:

    Ik fiets wel maar ben er ook geen held in en stap al snel af als ik ergens te onzeker ben ofzo. Ik heb een aantal jaar helemaal niet meer durven fietsen en ging 2 jaar geleden naar “de fietsschool”. Blij dat ik dat gedaan heb maar het zal nooit mijn favoriete activiteit worden. Schaatsen kan ik ook niet maar probeer het wel, met 2 handen aan de kant enzo.

    Liked by 1 persoon

  9. Met fietsen heb ik geen probleem maar in een drukke stad ga ik toch liever te voet en/of met tram/bus. Schaatsen deed ik vorig jaar weer sinds lang eens en het duurde heel lang vooraleer ik weg durfde van de rand zonder me vast te houden.

    Liked by 1 persoon

  10. Pingback: Gebuisd voor LO – Greet on the way

  11. Flavie zegt:

    Fietsen en schaatsen gaat nog… maar zwemmen… kan ik echt niet!!

    Liked by 1 persoon

  12. Liese zegt:

    ik ben ook zo’n slechte fietsster. Ik heb dan nog eens een probleem met mijn staartbeen dus ik doe het bijna nooit meer 🙂

    Liked by 1 persoon

  13. greet zegt:

    Nog bedankt om met dit bericht voor inspiratie te zorgen voor mijn eigen blog :-)!

    Liked by 1 persoon

  14. Leen zegt:

    Schaatsen vond ik als kind absoluut niet leuk en als er nu mensen vragen om mee te gaan schaatsen zeg ik ook gewoon dat ik dat niet leuk vind. Idem voor skiën; het afgelopen decennium heeft er al genoeg volk rond mijn kop gezaagd om het toch op zijn minst eens te proberen maar eerlijk, het zegt me niks en ik sta met beide voeten liever stevig op de grond…
    Zwemmen heb ik nooit goed gekund maar fietsen, ik dat doe ik veel te graag – voor korte afstanden dan toch; zadelpijn is niet aan mij besteed 🙂

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

