Bijnamen

02-40dagenbloggen

Wij zijn nogal bedreven in bijnamen geven bij ons thuis. Ik heb dat van mijn vader. Die kwam altijd met de gekste bijnamen aandraven voor buren en kennissen. Zo had je Miss Loempia, De Burgemeester en De Windbuil in onze straat. Als het over kennissen gaat, komen we onder andere Seutemie (het is ook echt een geweldige seut) tegen , Het Blaashoofd (geen uitleg nodig) en De Schuuthoend (De Schoothond) voor een vriend van mijn pa die hem op den duur voor alles leek nodig te hebben. Mijn beste vriend uit het middelbaar werd Stieve De Schieve (Steven de scheven) genoemd, gewoon omdat hij ontzettend groot was en mijn beste vriendin was Het Smalbustje (omdat ze heel slank was). Ze is dat ooit te weten gekomen en kon er niet mee lachen. Achteraf gezien was dat wel terecht. Want sommige bijnamen waren misschien grappig, maar ook wel behoorlijk fout. Zo zijn er zelfs een paar die ik hier niet eens durf neerschrijven.

Ik betrap mezelf erop dat ik door de jaren heen ook wel bijnamen begon te geven aan bepaalde mensen, al was/is dat (hopelijk) op een minder erge manier dan bij mijn pa. Zo hebben we een buurman die af en toe op tv komt en die heb ik al stiekem De Filmster gedoopt (al moet je dat op zijn Gents uitspreken: De Fielmsteire). Zelfs als kind was ik er bedreven in, ik noemde een van onze buurvrouwen Madam Piep en dat bleek zodanig catchy te zijn dat ze bijna door de hele buurt zo genoemd werd. Ze wist ervan en droeg de naam met trots :-). Het sloeg dan ook gewoon op het feit dat zij mij als kind altijd β€˜mijn klein piepke’ noemde. Op school hadden we Lut Parachute voor een lerares die nogal graag wijde rokken droeg en er was ook Didier Gilet, die, u raadt het al, altijd vestjes droeg.

Ook bekende mensen en artiesten ontsnappen er niet aan. Zo is Bruno Mars het hitsig kaboutertje (hij is echt klein en zingt veel over sex) of in mijn pa zijn woorden Bruno Spekke. Ed Sheeran hebben mijn zus en ik Edje Fredje gedoopt en Roger Federer is mijn (of ons) Rogeetje.

Zelf heb ik ook wel een aantal bijnamen gekregen. Zo noemde mijn vader mij lange tijd Planchette omdat ik na mijn turndagen eigenlijk zo stijf als een plank geworden ben. Ik denk toch dat het daar naar verwijst. In het middelbaar was ik bevriend met een jongen die Afrikaanse roots had en zijn huid contrasteerde zo met de mijne, dat hij me Melkje noemde. Echt populair is die bijnaam echter niet geworden, ik denk dat de meesten het maar raar vonden. Er volgde ook nog een verkleinwoord van mijn naam eindigend op ‘y’ om cooler en Amerikaans te klinken in mijn tienerjaren, maar daar ga ik het maar niet over hebben. En dan was er Samaja. Dat vind ik zelf wel een mooie en dus gebruikte ik die ook maar als naam in blogland. Toch 1 naam die blijven hangen is dus.

Dat zijn enkel de bijnamen waar ik weet van heb natuurlijk. Ik vraag me soms wel af hoe iedereen mij noemt achter mijn rug. Misschien maar beter dat ik het niet weet ;-).

Geven jullie snel een bijnaam aan iemand? Hebben jullie zelf een bijnaam?

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

31 reacties op Bijnamen

  1. JasMien zegt:

    Goh, ik heb een hele ark: de pest (het rund, de vis, de trut, soeur Sourire, de monchichi en de hond) en het warme nest (de smalle kak, the ugly kid, bob de bouwer, de houten Klaas, de marina, de droeve plant). Lol zo grappig dat ik niet de enige ben in het verzinnen van zo bijnamen hihi!!

    Liked by 1 persoon

  2. Eilish zegt:

    Ik moet nu spontaan aan ‘Pietje Potlood’ denken, onze leraar PO in het middelbaar. Hij heette Jan trouwens πŸ™‚

    Liked by 1 persoon

  3. levelieze zegt:

    Hier geen bijnamen. Maar nu ben ik wel benieuwd of er een verhaal achter de bijnaam Samaja zit.

    Liked by 1 persoon

  4. Ik gebruik er hier en daar toch wel ja πŸ˜€ zo noem ik de man van mijn beste vriendin Filipo (Filip), werd ex-collega Julien tot JuJu gedoopt en spreek ik over het lief nogal eens als Kimpie.

    Op de middelbare school hadden we de Frangipane, dat was iemand van het secretariaat. En volgens mij waren er zo nog, maar ze schieten me niet direct te binnen πŸ™‚

    Liked by 1 persoon

  5. Bostonbaby zegt:

    Smallie (een vriend van me die… niet al te dik was, uiteraard) en ik was dan krullie. Vroeger gepest geweest als de bloemkool (ook vanwege de krullen, beetje raar vergelijk maar bon). Zelf vooral liefbedoelde namen uitgedeeld!

    Liked by 1 persoon

  6. Onze oudste kat heet Qwerty en wordt Knullie genoemd.
    Onze middelste kat heet Veer en die wordt Prul genoemd
    De jongste heet Chiekie en die is klein. Wordt De Grote Chiek genoemd.
    Mijn mans bijnaam is Siepol (Gronings voor ‘ Ui’ πŸ˜€ ). Onze zoon heet Knul. Ons huis heet Lutjegrunn…en zo gaan we nog wel even door hahahaha!
    Ik ben gewoon De Gans πŸ˜‰

    Liked by 1 persoon

  7. In onze straatje wonen De Schorte en Den Eskimo. De dame in kwestie droeg in het begin dat ze hier woonde altijd een schort, en Den Eskimo heeft een woning gebouwd in Ytongblokken (zonder ramen die open kunnen) en plakte overal dikke isomo voor.

    Liked by 1 persoon

  8. Evi zegt:

    Hier totaal geen bijnamen πŸ™‚ Al vind ik sommige van jullie bijnamen best wel origineel en grappig πŸ™‚

    Liked by 1 persoon

  9. Leuke post πŸ˜€ Geen idee of ik bijnamen gebruiken, ik zou eens moeten denken πŸ˜€ Wel voor een aantal leerkrachten in het middelbaar, dat wel.

    Liked by 1 persoon

  10. Zij zegt:

    We hadden voor de man van de schoonzus een bijnaam. Die werd ooit gegeven door een nonkel van de ex en de schoonzus. Iedereen noemde hem zo. Tot ik een keer eens tegen schoonzus zei, dat ik ‘de worst’ was tegen gekomen. Ik had door de grond kunnen zinken van schaamte. Sindsdien ben ik heel voorzichtig geworden met bijnamen πŸ˜‰

    Liked by 1 persoon

  11. Oh ik heb er ook wel een aantal, :-), met een ex-collega maakten we er een spelleke van :-), dus heel het Paradijs heeft een bijnaam, we hebben Miami, de sheriff, de hotline, soloslim :-). En toen ik nog bij mijn ouders woonden was er Barbie, Jef Sigaar en de slisser :-)…

    Liked by 1 persoon

  12. Leen zegt:

    Heerlijk, wat een fantasie hadden jullie πŸ™‚ In de tijd dat ik nog anoniem blogde maakte ik er ook een sport van om goede, treffende bijnamen te verzinnen voor de mensen over wie ik schreef.
    Ik denk (hoop) dat ik geen bijnaam had of heb…

    Liked by 1 persoon

  13. Flavie zegt:

    Heel leuk om te lezen πŸ™‚
    Aan de mini-me’s durf ik wel eens bijnamen geven die ik door elkaar gebruik: mijn petoutje, of Noach petoa (geen idee van waar dat komt, klinkt ook zo fout!!), mijn dolleke dat is het liefste dat ik gebruik.
    En Flavie is mijn bijnaam πŸ™‚

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

