Complimentjes

02-40dagenbloggen

Welk klein gebaar wordt doorgaans onderschat?

Ik vind dat er veel te weinig complimentjes gegeven worden. Zelf ben ik daar nochtans zeer bedreven in. Een collega op het werk had een mooie jas aan en dus heb ik haar dat ook gezegd. De echtgenoot maakt elke avond lekker eten voor mij en dus complimenteer ik hem daar zeer vaak mee. Als mijn zus een leuk jurkje weet te scoren bij L&L ben ik er als de kippen bij om mijn bewondering uit te drukken en onlangs nog vertelde ik een goede vriendin hoezeer ik haar doorzettingsvermogen en haar durf om te springen bewonder. Complimentjes moeten immers niet altijd over kledij of uiterlijkheden gaan.

Een complimentje geven is leuk en het krijgen kan ook geweldig deugd doen. Het lijkt een klein gebaar, maar het kan veel effect hebben. Onlangs complimenteerde een collega me met mijn outfit en ik leek wel 5 centimeter te groeien. Ook een schouderklopje op het werk van een van mijn leidinggevenden doet regelmatig deugd. En dat is bij de echtgenoot ook zo. Op zijn vorige job kon er nooit een complimentje vanaf, het was nooit goed genoeg. Daar wordt niemand blijer van.

Jammer genoeg zijn weinig mensen gul met complimentjes. Van vriendinnen krijg ik zelden te horen dat ik iets goed doe of iets leuks draag. De echtgenoot merkt het nooit op als ik iets nieuws draag en complimenten over mijn goede reisvoorbereidingen of het feit dat ik ervoor zorg dat ons sociaal leven overeind blijft, krijg ik zo goed als nooit. Heel onze vriendenkring is ons huis al komen bekijken maar er waren er slechts enkelen die zeiden dat het mooi was of dat we een goede koop hadden gedaan. De rest zei niet veel of merkte op dat de tuin en de derde slaapkamer toch wel klein waren en hadden ze nu goed gezien dat er toch een kras op de voordeur is?Β Al een geluk dat ik me daar allemaal niet zoveel van aantrek, maar toch, het blijft spijtig.

Geeft u vandaag alvast iemand een complimentje? Willen we dat afspreken?

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

49 reacties op Complimentjes

  1. gewoonelke zegt:

    Complimentjes geven en krijgen doet deugd. Goed plan!!!

    Liked by 1 persoon

  2. tifosanele zegt:

    Ik kom hier alvast altijd met veel plezier lezen!

    Liked by 1 persoon

  3. Kris10 zegt:

    Mijn complimenten met die fijne eigenschap van jou! Ik doe mee met het uitdelen van complimenten morgen (en vandaag dus ook al)

    Liked by 1 persoon

  4. Op de laatste twee of drie trouwfeesten heb ik aan minstens één wildvreemde (op de dansvloer, maar toch) gezegd dat ik hun kleedje zo geweldig vond. Altijd tof om de mensen dan te zien opfleuren πŸ™‚ Mijn schoonzus zegt mij regelmatig dat mijn eten lekker is, als ik vind dat iemand er goed (of beter dan anders) uitziet meld ik dat ook altijd. Complimentjes zijn de max, zowel om te geven als om te krijgen. Met het krijgen moet ik af en toe wel wat beter leren omgaan, ik zie altijd zo rood als een tomaat πŸ˜‰

    Liked by 1 persoon

  5. kliefje zegt:

    Wat een leuk blog! ;)))))

    Liked by 1 persoon

  6. JasMien zegt:

    wel ik heb met veel bewondering dit stuk gelezen! heel mooi geschreven en inderdaad, een complimentje geven kost niks, enkel een kleine moeite en je doet er vaak iemand een groot plezier mee!

    Liked by 1 persoon

  7. leegschrift zegt:

    Heel goed, hoe meer complimenten hoe beter. Helemaal mee eens. En liefst niet zo oppervlakkig ja. Dat was een geweldig blogje. haha

    Liked by 1 persoon

  8. Liese zegt:

    Ik kom hier graag lezen maar ik kan echt niet bijhouden. 1 maart is complimentendag hΓ©, ik probeer altijd dan iets extra te doen voor mijn teamleden. Tussenin zeg ik ook soms wel eens “goed opgelost” of “je hebt je best gedaan” of zoiets. Maar het is inderdaad iets waar je echt moet op letten vind ik. Het is zo gemakkelijk om dingen vanzelfsprekend te vinden. Mijn man geeft mij wel heel veel complimenten, over mijn uiterlijk of hoe ik onze relatie of sociaal leven aanpak

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Haha, geen probleem hoor. Ik vind dat het nu al wat kalmer is, maar bij het begin van 40 dagen bloggen leek het wel een explosie van te lezen posts bij iedereen :-). Na de actie keer ik gewoon terug naar 1 of 2 keer per week, kwestie van niet zonder inspiratie te vallen πŸ˜‰

      Like

  9. Rob Alberts zegt:

    Complimenten ozo belangrijk!

    Dit schreef ik er eerder over:
    https://robalberts.wordpress.com/2016/11/30/de-complimentenmachine/

    Vrolijke groet,

    Liked by 1 persoon

  10. Mel zegt:

    Laatst deden manlief en ik een test om te zien wat onze ‘love language’ is. Blijkt dat hij nood heeft aan complimenten, ik dan weer helemaal niet. Ik probeer er nu aan te werken, maar het komt niet natuurlijk voor mij, complimenten geven πŸ™‚

    Liked by 1 persoon

  11. Laura zegt:

    Helemaal waar! Wat meer complimentjes zou alles zoveel aangenamer maken! Als ik er eentje aan jou mag geven: ik vind dat je echt een hele leuke blog hebt, en ik ben onder de indruk dat je elke dag een stukje blog dat ook echt interessant is! Ik zou het niet kunnen :-). Ik heb een collega die altijd heel enthousiast is en veel complimentjes geeft, en sinds ik haar ken probeer ik dat zelf ook wat meer te doen, want dat is zo fijn inderdaad! Soms wil ik mensen die ik niet ken wel eens een complimentje geven (over bijvoorbeeld een mooi kledingstuk, of leuke kinderen, mooi kapsel,..) maar dat vind ik altijd wat moeilijker: ik denk dat mensen me dan raar gaan aankijken, maar misschien moet ik het soms toch eens gewoon doen. Het doet mij ook altijd deugd om een complimentje te krijgen, dus dat geldt voor anderen waarschijnlijk ook :-).

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Bij mensen die ik niet ken, vind ik het ook moeilijker hoor. Ik ga eigenlijk nooit tegen iemand op de tram zeggen dat ze leuke schoenen aanheeft. Bedankt voor het compliment trouwens :-). En ik kan hetzelfde zeggen over jouw blog, ik reageer er niet zo heel veel maar ben eigenlijk al meer dan een jaar een fervent lurker :-). Erg fijn geschreven! Na de 40 dagen bloggen zal het tempo sowieso naar beneden gaan hoor, ik ga dat niet volhouden.

      Like

  12. Falderie zegt:

    Je hebt helemaal gelijk. Leuk dat er nog mensen zo denken.

    Ik vind het zelfs verder gaan dan puur complimentjes. Er is soms veel te weinig vriendelijkheid en vrolijkheid in deze wereld.

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Dat is waar. Het is dan ook wel moeilijk om niet pessimistisch te worden in de wereld van vandaag. Maar dat wil niet zeggen dat we allemaal zwartgallig moeten worden he. Ik probeer iedereen te behandelen zoals ik zelf behandeld zou worden.

      Like

  13. Zij zegt:

    Complimentjes geven. Het kost niets en het doet zoveel deugd.
    Ik geef heel vaak complimentjes. Heb ik altijd al gedaan.
    Maar hier thuis moest ik er nooit geen verwachten :-/
    Het was immers nooit goed genoeg.

    O’… ik vind, dat jij heel goed de dingen onder woorden kan brengen. Je schrijft heel erg vlot. Ik kom heel graag bij je lezen! En dat meen ik van diep uit mijn hart!

    Liked by 1 persoon

  14. Absoluut waar, mensen focussen zich zo snel op wat slecht gaat. Ik moet ook zeggen dat ik niet alle complimentjes door heb. Ik probeer er alert voor te zijn en ik geef ze ook wel regelmatig.

    Liked by 1 persoon

  15. Ik ben het helemaal eens met meer complimenten geven aan elkaar. Ik probeer elke dag toch 1 compliment te geven aan vrienden of collega’s. Het leven is zoveel mooier als je af en toe compliment krijgt.

    Liked by 1 persoon

  16. Hilde zegt:

    Complimentjes geven, ik heb daar eigenlijk weinig moeite mee. Als vanzelf komen er dan ook complimentjes terug.

    Liked by 1 persoon

  17. Flavie zegt:

    Het zou kunnen dat we te weinig complimentjes geven… al denk ik dat ik rap wel iets zal zeggen van: je hebt iets leuks aan.. je ziet er goed uit…

    Liked by 1 persoon

  18. Leen zegt:

    Ik heb véél moeite met complimenten; ze krijgen – ik zink dan in de grond weg, echt waar – en ze geven, want ik heb altijd schrik dat mensen ze onoprecht gaan vinden klinken. Ja. Mijn hoofd zit soms raar in elkaar. Terwijl een welgemeend compliment zo’n deugd kan doen!

    Liked by 1 persoon

  19. Mensen zijn liever met zichzelf bezig…..maar helemaal gelijk, meer complimenten!

    Liked by 1 persoon

  20. Evi zegt:

    Ik volg je helemaal: een complimentje kan wonderen doen. Het is iets waar ik me op werkvlak aan erger, nooit kan er eens gezegd worden goed gedaan. Zelf probeer ik daar wel op te letten en laat ik het weten aan collega’s als ze iets goed gedaan hebben. Maar ook daarnaast als iemand een mooie outfit aan heeft, leuke haarsnit heeft of dergelijke dan geef ik daar een complimentje over. Je ziet mensen ook echt opfleuren op zo een momenten.

    Liked by 1 persoon

  21. Awel ja, ik doe dat ook zo vaak, maar kan niet echt klagen over de complimentjes die ik krijg. Wel jammer dat jij niet zo vaak complimentjes krijgt, en zeker van vrienden en vriendinnen πŸ™ Hopelijk lezen ze deze blogpost en beseffen ze dat jij er af en toe wat meer nood aan hebt πŸ˜€ X

    Liked by 1 persoon

  22. Ik was me hoogst toevallig een paar dagen geleden NET het omgekeerde aan het realiseren: dat ik eigenlijk best wel vaak complimenten krijg, en dat dat volgens mij kwam omdat ik er ook snel uitdeel. Het is wel een stijl, merk ik, waar ik zelf nogal oprecht en kwistig (beter te veel gezegd dan te weinig) in woorden benoem wat ik zelf denk als ik iets moois vind, of een huis zo tof, of een taak zo goed aangepakt, of hij of zij zo goed Frans spreekt – dat zijn dus allemaal dingen die ik vaak en vlug zeg, maar niet iedereen doet dan van de weeromstuit mee.

    Maar de meeste van de mensen die mijn vrienden zijn wΓ©l, en bij mijn echt goede vrienden hengel ik er soms zelfs naar zonder al te veel gΓͺne. Mijn therapeut zegt dat ik eens moet vragen wat ik goed doe, zeg ik dan πŸ™‚

    Liked by 1 persoon

  23. moneysavingz zegt:

    Complimenten geven is moeilijk. Ik probeer het wel altijd toe te passen zodat ik bijv collega’s kan motiveren.

    Liked by 1 persoon

  24. katrienw zegt:

    Zo waar. Het zit em in de kleine dingen! En jij bent hier geweldig goed bezig ;).

    Liked by 1 persoon

  25. Doe ik elke dag en een goeie daad πŸ˜ƒ

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

