Turntalent

02-40dagenbloggen

Mijn goede voornemens ten spijt, ben ik momenteel allesbehalve sportief. Ik speel dansspelletjes via de Xbox in mijn living en doe daarmee ook zumba en aanverwanten, maar als ik eerlijk ben gebeurt dat niet meer zo vaak. Ik was weer vol goede moed begonnen, maar al na twee sessies kreeg ik weer last aan mijn rug en moest ik eerst afwachten tot die terug normaal aanvoelde. Inmiddels is alles terug in orde, maar is de goesting volledig weg. Tegenwoordig is wandelen soms het enige dat ik met al mijn pijntjes en gebreken nog zie zitten.

Het is ooit anders geweest. Zo was ik als klein meisje een lenige turnster. Mijn nicht wilde graag ritmisch turnen en dus ging ik met haar mee. Of zo beslisten onze ouders dat toch. Je ziet dat tegenwoordig enkel nog op de olympische spelen, waar kindvrouwtjes ongelofelijke dingen uithalen met een bal, touw, hoepel, lint of knotsen. Ik was heel lenig en kon al snel goed volgen met de soms bizarre oefeningen. Ik was echter zeer verlegen en ook verreweg de jongste van de hoop en lag niet goed in de groep. Daardoor vond ik het ook echt niet leuk, maar ik deed door onder druk van mijn ouders. Het was dat of Franse les en in dat laatste had ik echt geen zin. Ik was elke week weer lastig op voorhand, zocht excuses om niet te moeten gaan en de avond voor het jaarlijkse turngala was ik zo zenuwachtig dat ik moest overgeven van de stress. Achteraf gezien was dat nergens voor nodig, ik wist wat ik kon en kende de opvoering vanbuiten. Maar toch, het gedacht dat mijn hele familie op de tribune zat en mijn bomma me zeker zou confronteren met eventuele foutjes (want zo was dat mens nu eenmaal), deden me in een bal zenuwen veranderen.

Toch bleef ik doorgaan, ik snap eigenlijk niet goed waarom ik zo doorzette. Want zelfs toen mijn nichtje twee jaar later afhaakte, deed ik verder. Ik had ondertussen voorzichtig vriendinnen gemaakt en de nieuwe lerares deed ook wonderen voor mijn goesting om elke vrijdagavond het slangenmens te gaan uithangen. Ik had inmiddels buikspieren van staal en haalde kunsten uit met een hoepel alsof het niets was.

En toen viel ik tijdens een turnles op school domweg over een bank en brak ik mijn pols. De breuk genas minder vlot dan blijkbaar op die leeftijd gangbaar is en dus zat ik een tijdje in het gips. Ineens moest ik niet meer gaan turnen op vrijdagavond, maar kon ik gewoon thuis boeken lezen of gezellig met de rest samen TV kijken en uitblazen. Toen mijn plaaster eraf moest, vond ik dat bijna jammer. Toch keerde ik terug, mede door het feit dat het echt zo’n toffe lerares was en ik eveneens met een meisje echt wel goed bevriend was geraakt. Maar het turnen zelf boeide me inmiddels helemaal niet meer.

Ik behoorde stilaan tot de oudsten van onze groep en aan het einde van het seizoen, werd me duidelijk gemaakt dat ik samen met dat vriendinnetje zou moeten overstappen naar de volgende groep op zaterdagmorgen. Er zat 1 addertje onder het gras en dat was het feit dat die groep competitie deed. Dat was dus bij mij direct een vette neen. Elke zaterdag vroeg opstaan en weer die verlammende zenuwen om voor een publiek op te treden? Neen merci, die kelk liet ik met plezier aan me voorbij gaan.

Ondanks mijn goede start op sportief vlak, ging het de jaren nadien snel bergaf met mijn conditie en lenigheid. Ik sportte nog wel, maar nooit meer in clubverband en al zeker nooit met een competitie-element. Ik liep op mijn 17e een rugletsel op en sindsdien is het sporten alleen maar moeilijker geworden. Wel kan ik dankzij mijn flexibele gewrichten mezelf nog steeds in bochten wringen die niet voor iedereen haalbaar zijn. Al heeft dat in combinatie met die extreme turnoefeningen als kind mijn lichaam geen deugd gedaan. Ik ken een aantal vrouwen die vroeger hetzelfde soort turnen gedaan hebben en allemaal hebben we rugklachten. Dan ga je je toch afvragen of dat turnen wel zo gezond geweest is. Ik ga nu niet zeggen dat mijn rugklachten louter aan dat turnen te wijten zijn, maar het heeft er zeker geen deugd aan gedaan. Had ik het maar nooit gedaan of was ik maar eerder gestopt, denk ik vaak. Misschien had ik me dan wel een beetje rugpijn kunnen besparen :-(.

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Turntalent

  1. Hilde zegt:

    Als ik naar die piepjonge turnsterren op televisie kijk, maak ik me telkens opnieuw de bedenking of het wel zo goed is voor hun rug. Jij beantwoordt hiermee duidelijk die vraag. Sport is ongetwijfeld gezond zolang het met mate is. Niet voor niets stoppen pro’s er op erg jonge leeftijd mee.

    Liked by 1 persoon

  2. Ongelooflijk veel mensen hebben last van de rug – bijlange niet zeker dat het van je turnverleden komt. Jammer dat je geen foto van je kunsten bij dit logje hebt geplaatst :).

    Liked by 1 persoon

  3. Zij zegt:

    Eigenlijk mag je niet zo denken van had ik het maar nooit gedaan of was ik maar eerder gestopt. Er gaat nooit een antwoord komen op die vraag. En de tijd terug gaan draaien, kan ook niet.
    Ik hoop alleen, dat je rug niet te veel opspeelt in wat je wilt doen.
    Liefs xxx

    Liked by 1 persoon

  4. Heb jaren gesport op deftig niveau en mijn lichaam draagt ook veel schade, ik denk dat het beter is te bewegen dan echt te sporten :-), zegt de sportmaniak 🙂

    Liked by 1 persoon

  5. Evi zegt:

    Als ik die jonge meisje op televisie die toeren zie uithalen denk ik toch ook vaak is dat nu wel gezond? En wat gaan de gevolgen later zijn? Bewegen is goed he, maar je mag ook niet overdrijven.

    Liked by 1 persoon

  6. Zitten is het allerslechtste voor de rug, heb ik eens gelezen. En er zijn inderdaad heel veel mensen met rugklachten.

    Liked by 1 persoon

  7. katrienw zegt:

    Ik heb nooit gesport, ik zat altijd in de muziekles. Ik heb er klein, ‘dikke’ handjes aan overgehouden. Ik speel wel nog altijd. En ik neem die kleine, dikke handjes er wel bij ;). Nu probeer ik af en toe te gaan lopen maar het is vaak ook het eerste dat sneuvelt in de planning als het druk wordt. Oeps!

    Like

Geef een reactie

