Tevreden in België?

02-40dagenbloggen

Moest de mogelijkheid zich aanbieden: zou je je leven zoals het nu is achterlaten en ergens anders opnieuw starten? Waarom wel, waarom niet?

Ik heb al een beetje gereisd in mijn leven, maar nu ook niet zoveel dat ik al kan zeggen dat ik een groot stuk van de wereld heb gezien. Ik ben zo iemand die popelt om op reis te vertrekken, maar ook content is om terug te keren. Dat ik dan ook terug moet gaan werken is misschien minder leuk, maar ik ben nu eenmaal graag thuis.

Ik kan me dan ook moeilijk inbeelden dat die thuis ergens anders zou zijn dan in België. Ik heb het zelfs al moeilijk om me in te beelden dat ik ergens anders zou wonen dan in Gent en omstreken. In Kroatië was het bijvoorbeeld prachtig, maar ik voelde er weinig voor om daar te gaan wonen. Spanje is leuk en zonnig, maar voor een stipt mens zoals ik is iets gedaan krijgen daar een nachtmerrie. De mentaliteit is er nogal nonchalant en daar zou ik het wel moeilijk mee hebben. IJsland vonden we prachtig in al zijn ruwheid en brute kracht. Maar om te wonen zouden we het helemaal niet zien zitten. Londen vind ik een geweldige stad, die bruist van het leven. Maar moest ik daar wonen, vrees ik dat ik rap uitgebruist zou zijn en wanhopig op zoek naar rust.

Nieuw-Zeeland is op dat vlak de enige uitzondering. Het lijkt me een enorm aangenaam land om in te wonen, de mensen zijn vriendelijk, de natuur is prachtig en de voorzieningen zijn modern en leken ons goed geregeld. Bovendien spreken ze Engels (met een raar accent, dat wel) en dat is toch ook wel gemakkelijk, dan moeten we de taal al niet meer aanleren. Ik had het rond de periode van onze reis naar ginder wat moeilijk en zei meerdere keren tegen de echtgenoot dat we beter onze biezen zouden pakken om te emigreren naar Nieuw-Zeeland. Maar los van het feit dat je niet zomaar je biezen kan pakken zonder geldig visum, hebben we ook nooit echt plannen gemaakt om die verzuchting in realiteit om te zetten. Want het is een leuk land, maar ook erg ver weg van onze familie en vrienden. Op dat moment was ik de connectie met veel van hen kwijt, maar drie jaar later gaat dat een pak beter. Ik had trouwens al heimwee na 4 weken down under, dus wat moet dat na een jaar niet zijn? Het is ook niet dat je snel eens op een vliegtuig kan springen om je ouders te bezoeken als je daar woont.

Bovendien is het leven nog niet zo slecht in België. We zijn misschien een ‘failed state’ in de ogen van sommigen en er is nog vooruitgang mogelijk op zoveel vlakken. Maar ik voel me hier goed, veilig en ik kom niets tekort. Mijn familie en vrienden wonen hier, mijn huis staat hier, ik werk hier. Neen, het is goed zoals het is.

Droomt u over een leven in het buitenland?

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

34 reacties op Tevreden in België?

  1. Kris10 zegt:

    Als de kans zich voordoet verhuis ik graag naar Nieuw-Zeeland of Italië. (Met een lichte voorkeur voor Nieuw-Zeeland want mijn Italiaans is nogal beperkt) Het hoeft niet per se maar stel dat ik een jobaanbieding krijg …

    Liked by 1 persoon

  2. Vlinder1960 zegt:

    Ik had ook heel graag in Nieuw-Zeeland willen wonen. We hadden de plaatsen al uitgekozen. En Canada. Maar van echte stappen is het nooit gekomen. Afijn, over (maximaal) 8 jaar ga ik naar België. Voor mij dus buitenland. En ja, daar droom ik over. 😉

    Liked by 1 persoon

  3. greet zegt:

    Ik heb er vroeger wel van gedoomd. Maar elk land heeft voor- en nadelen en na een periode van veel in het buitenland verblijven ben ik België toch weer meer gaan appreciëren. Ik zou trouwens zeker niet té ver willen wonen, in geval van nood zou ik toch in een paar uur tijd weer hier willen kunnen zijn.

    Liked by 1 persoon

  4. De wederhelft kreeg al twee keer een aanbieding in het buitenland (één keer in de VS, één keer in Portugal) waar ik beide keren wel heel in geïnteresseerd was, maar zijn wortels steken (nog?) te diep in Antwerpen om hier weg te willen. Ik heb wel héél lang gedroomd over Erasmus of als alternatief een half jaar ergens in Engeland of zo wonen en daar varia jobjes te doen om het te kunnen doen. Ik denk dat het bij een droom gaat blijven…

    Liked by 1 persoon

  5. gewoonelke zegt:

    Wie weet, als de man ooit wil terugkeren naar Afrika, dan volg ik wellicht. Of mocht een van ons een vaste job in het buitenland hebben… Frankrijk, Nederland, NY … who knows?

    Liked by 1 persoon

  6. Op Erasmus heb ik 6 maanden in Duitsland gewoond en ik vond het zo’n praktisch en mooi land, dat ik het echt wel zie zitten om er te wonen, liefst nog in Berlijn! 🙂 Maar met het beroep waar ik nu voor studeer, moet ik wel in België blijven…

    Liked by 1 persoon

  7. Ik heb erover gedroomd. En bijna in België gewoond, op de grens bij Hamont. Nu weer terug in de provincie Groningen… kon de roots niet loslaten. Snap heel goed wat je schrijft 💚

    Liked by 1 persoon

  8. MyriamC zegt:

    Echt gaan verhuizen naar het buitenland? Nooit! Ik ben zo geworteld in mijn dorp dat ik zelfs hier niet meer weg wil. Ik reis graag en veel, maar ik kom ook heel graag weer terug naar ‘huis’. In de winter een maand of drie ergens in het zuiden verblijven, dat spreekt me wel aan. Maar voor goed verhuizen? No way. We hebben het hier zo slecht nog niet.

    Liked by 1 persoon

  9. Mrs. Brubeck zegt:

    Ik denk dat velen zich dat té rooskleurig voorstellen en de beslissing in een “romantische” bui nemen. Maar ook in het buitenland moet er gewerkt worden, zijn er taalbarriéres, ambetante buren enz…
    Ik zou wel mss als ik ooit de lotto win :), een huis willen in Italië of Frankrijk, maar dan gewoon om naartoe te kunnen gaan als we willen…

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Ik denk ook dat het niet altijd zo rooskleurig is. Ah, moesten we de lotto winnen… Ik boek direct een volgende trip naar Nieuw-Zeeland 🙂

      Liked by 1 persoon

      • sandravda zegt:

        Ik sluit me daar volledig bij aan! Een tijdje geleden heb ik een aflevering gezien van Annemie Struyf over mensen die naar Frankrijk zijn geëmigreerd en dat viel bij de meesten niet zo erg mee. Ik blijf lekker hier wonen, maar een tweede verblijf in Zuid-Frankrijk lijkt me wel leuk!

        Liked by 2 people

  10. Evi zegt:

    Heel af en toe wel maar het blijft bij dromen 🙂 Want hoe we soms ook sakkeren op ons Belgenlandje, het is hier absoluut zo slecht nog niet.

    Liked by 1 persoon

  11. We hebben vroeger heel vaak gefantaseerd over emigreren, maar het feit dat onze familie hier woont hield ons tegen.

    Liked by 1 persoon

  12. Mrs. T. zegt:

    Nee hoor. Tenminste niet op korte termijn. 😉

    Liked by 1 persoon

  13. Ohjee Nieuw-Zeeland, veeeel te ver voor mij. Zelfs om er op reis te gaan. Ook al lijkt de natuur me daar enorm machtig, ik heb de trip er niet voor over 🙂

    Liked by 1 persoon

  14. Lize zegt:

    Ik denk niet dat ik het zou kunnen om naar het buitenland te verhuizen, daarvoor woon in te graag in België. Niet dat alles hier goed loopt maar als je vergelijkt met de rest van de wereld mogen we niet klagen he.

    Liked by 1 persoon

  15. Liese zegt:

    Mijn broer heef zo zijn hebben en houwen ‘uitgeleend’ en is vertrokken met zijn vrouw naar Aruba en later dan Bonaire.

    Liked by 1 persoon

  16. Inge_lavieenmama.be zegt:

    Oh ja, Nieuw-Zeeland: onmiddellijk! Maar niet zo evident om daarnaartoe te emigreren blijkbaar! Of Canada spreekt mij ook wel aan ook al ben ik er nog niet geweest. Hier steekt het weer mij soms tegen en ook het feit dat het moeilijk is om een kleine onderneming te starten bijvoorbeeld… Maar voor de rest is het hier inderdaad wel ok 🙂

    Liked by 1 persoon

  17. Flavie zegt:

    Mochten we de lotto winnen en we hoeven niet meer te werken… zie ik ons wel wonen ergens in het zuiden van Frankrijk in één of ander klein dorpje 🙂

    Liked by 1 persoon

  18. Leen zegt:

    Ik denk ook dat wij het zeer goed getroffen hebben om als Belg geboren te worden. En ons landje heeft zo’n beetje vanalles: natuur, weilanden, heuvels, bossen, zee, cultuursteden… (Ik bekijk het nu enkel langs de positieve kant hé.)
    Ge weet… ik droom nog steeds van Zwitserland. Ooit, ooit!

    Liked by 1 persoon

  19. yab zegt:

    Ik droom niet, ik pak over een paar maanden mijn koffers naar Zwitserland. 😉

    Liked by 1 persoon

  20. katrienw zegt:

    Nee. Een beetje zoals jij. Ik ga graag weg maar kom ook nog altijd graag thuis. Al heel wat mooie plekjes gezien, maar thuis is het ook gewoon goed ;).

    Liked by 1 persoon

  21. Goofball zegt:

    Als mijn man of ik een jobaanbieding voor Vancouver krijgen denk ik dat we allebei niet echt twijfelen (alhoewel mijn ouders nu zorgbehoevend zijn en dat wellicht toch een veto oplevert).

    maar we hebben allebei al in de buurlanden gewerkt/gewoond en dat is super verrijkend, effectief om te beseffen dat we het hier zo slecht nog niet hebben.

    Hoe langer je ergens woont, hoe meer je er verankert raakt denk ik toch. Ik denk dat ik vooral nog graag eens weg zou gaan maar met een einddatum vb voor een project 2-3 jaar gedetacheerd worden maar dan wel terugkomen naar je roots.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

