Een week geleden in het Sportpaleis…

02-40dagenbloggen

Vorige week zag ik Ed Sheeran live aan het werk in het Sportpaleis. Ik zag hem al eens eerder in Vorst Nationaal en ik moet zeggen dat het er alleen maar beter op geworden is. Hoe hij erin slaagt om zijn liedjes te brengen, gewoon op zijn eentje met behulp van een lading gitaren en een looppedaal, dat doen er hem niet veel na. Zelfs de echtgenoot was onder de indruk dat een man zo kan multitasken.

We waren enorm content om erbij te kunnen zijn, want tenslotte was het een serieus lastige bedoening geweest om tickets te kunnen bemachtigen. Overbelaste website, foutmeldingen, haperingen in het systeem,… Ik kan daar alleen al een epistel over schrijven. Je zou dan toch denken dat iedereen die daar zit enthousiast is en er zin in heeft. Jammer genoeg kwamen wij terecht in een bijzonder saai blok tribune, waar er precies mensen tegen hun goesting leken te zitten. Niet iedereen heeft zin om mee te dansen en wild te gaan, dat snap ik. Maar voor sommigen leek zelfs applaudisseren op het einde van een nummer een opgave. De mama naast ons die duidelijk tegen haar zin mee was met haar twee tienerdochters, bedekte telkens haar oren en zat te zuchten. Ze was beter ergens in Antwerpen op een terrasje gaan zitten, want haar dochters leken ook maar slecht op hun gemak met die boze mama naast hen… Jammer vind ik dat. Laat die plek dan aan iemand die er wel wil zijn hé.
Tijdens de laatste nummers zijn we toch ongegeneerd recht gesprongen om mee te dansen, gelukkig bleken we daarmee een beetje het vuur aan de lont te steken en volgden er nog anderen. Ja, ik weet het, we hadden zitplaatsen, maar dat wil toch niet zeggen dat je tijdens zo’n concert bij de dansbare nummers op je stoel moet blijven zitten? We zaten niet in de opera hé.

Toch begrijp ik dat meedansen en enthousiast meeklappen niet voor iedereen is weggelegd. Mijn vader is bijvoorbeeld zo iemand die tijdens een concert niet meedoet, maar met gekruiste armen zit te luisteren en daar op die manier ook van geniet. Ieder zijn ding natuurlijk. Maar als je zelfs niet kan klappen op het einde van een nummer, vind ik dat je gewoon beter thuis kan blijven.

Hoe zijn jullie op een optreden of een concert? Sta je te dansen of ben je eerder een stille genieter?

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

20 reacties op Een week geleden in het Sportpaleis…

  1. tifosanele zegt:

    Ik ben een danser. Vanaf het begin als het een goed concert is. En dat we mogelijk de enigen zijn van een verder doodsaaie zittribune, dat heeft me nog nooit tegengehouden…

    Liked by 1 persoon

  2. Mrs. Brubeck zegt:

    Dat hangt een beetje van het concert af 😀😀, wij gaan niet zo dikwijls, alleen als we écht iemand willen zien. Bij Prince stonden we 2x in de “Golden Circle”…probeer daar maar eens stil te staan, haha!

    Liked by 1 persoon

  3. greet zegt:

    Ik ben een danser, maar niet super uitbundig. Vroeger vond ik concerten met zitplaatsen maar niets, maar tegenwoordig is mijn rug mij dankbaar als ik niet de hele avond moet rechtstaan. Ik kan ook beter van muziek genieten met mijn ogen dicht, wat ik op een concert een beetje stom vind: per se een groep willen ‘zien’ en dan toch af en toe mijn ogen toe willen doen.

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Daarom neem ik ook liever een zitplaats. Dan kan je voor de show en tijdens de trage nummers rustig zitten. Al spring ik tijdens de dansbare nummers toch graag recht om mee te doen 🙂

      Like

  4. Evelyne zegt:

    Ik zat zo ook ooit op een concert: twee meisjes naast mij sprongen van het eerste nummer recht om mee te dansen en te feesten en de oude zuurpruim achter hen begon luidkeels te protesteren dat hij nu niets meer kon zien en niet betaald had om op hun rug te kijken.
    Maar bij het tweede nummer werd het publiek opgeroepen om recht te staan en mee te shaken, had die zuurpruim geen enkel recht van klagen meer. 😛

    Liked by 1 persoon

  5. Liese zegt:

    ik doe nog weinig optredens. De laatste was Green Day in Vorst Nationaal, daar mag je gewoon geen zitplaatsen voor bestellen 😀
    Als ik al eens zitplaatsen heb zit ik altijd achter Sideshow Bob

    Liked by 1 persoon

  6. Mrs. T. zegt:

    Hangt echt van het concert of de voorstelling af.
    Ik zag een concert van Ed Sheeran op tv en het is echt knap wat ie doet.

    Liked by 1 persoon

  7. Als ik voel dat er dansen kan aan te pas komen, ben ik ineens vreselijk bezet :).
    Neen, geen optredens voor mij. Heeft te maken met een gehoorprobleem, maar ook met het feit dat ik liever stil zit te genieten.

    Liked by 1 persoon

  8. marliese9 zegt:

    Wij hadden uiteindelijk staplaatsen, omdat mijn broer daar nog op het laatste moment was aangeraakt. Ik heb ook liever een zitplaats, maar was doodgelukkig dat ik er kon bij zijn. Wat een optreden :-). Ik heb daar ook niet stilgestaan. Maar in de hoek waar wij stonden, stond een figuur die daar met zijn vriendin was en duidelijk al wat pinten te veel op had (en er nog geregeld ging bijhalen). Ik had de indruk dat hij wel fan was, dus dat hij niet aan het drinken was omdat hij naar daar meegetroond was door zijn vriendin. Maar hij begon geregeld totaal uit het ritme te klappen. Stond te zwalpen op zijn benen. Heeft geregeld op mijn tenen en die van andere mensen gestaan. Gelukkig was het gedeelde smart en ergerde iedereen zich dood aan hem. Waardoor het op den duur zo grappig werd dat we hem collectief stonden uit te lachen. Zeker toen zijn vriendin het duidelijk ook gehad had met hem en een kwartier verdween. Maar ik heb mij toen ook wel afgevraagd waarom je 60 euro betaalt om daar dan stiepelzat te staan!

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Erg he, op Werchter zie je dat ook, zo van die gastjes die superveel betalen voor een combi ticket en dan op dag 1 al om 16u stiepelzat zijn…

      Like

      • marliese9 zegt:

        Idd en daar heb ik ook al meegemaakt dat mensen gewoon naar een optreden gaan, omdat ze daar toch staan. Als je die groep/artiest dan echt wil zien is dat heel vervelend. Zo begon er eens een man tijdens een topoptreden van dEUS tegen mij te lallen (echt nuchter was hij ook niet meer) dat het toch niet dat was. Net tijdens nothing really ends, één van m’n favoriete nummers. En de laatste keer dat ik The Killers op Werchter zat stond er ook een troep voor me die duidelijk geen zin hadden in dat optreden. Dat kan het voor mij serieus verpesten. Zeker op een festival denk ik dan, ga dan even een frietje eten of een pintje drinken langs de kant en geef de mensen die echt voor die artiest/groep komen de kans om ervan te genieten. Daarom ga ik ook liever naar concerten dan naar festivals 😊. Dat en omdat ik dan geen bier over m’n kop krijg.

        Liked by 1 persoon

        • Samaja zegt:

          Dat snap ik helemaal. Al heb ik het op een concert ook al meegemaakt dat het groepje naast me begon te tetteren tijdens rustige nummers alsof ze op café zaten. Waarom kom je dan he?!

          Like

  9. Ik ben geen danser op een fuif maar op een optreden hou ik er wel van om mee te doen 🙂

    Liked by 1 persoon

  10. Ben net toevallig naar Ed Sheeran aan het luisteren! 😀 En ik ben geen danser, want dat kan ik niet. Eerder een zinger, maar dat kan ik ook niet. 😀

    Liked by 1 persoon

  11. katrienw zegt:

    Ik ben hier mijn leesachterstand aan het inhalen, excuus ;). Ik ben een danser en een zingen. Ik probeer wel wat rekening te houden met de buren maar als het dansbaar wordt, moet ik de beentjes toch kunnen losschudden.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

