Evenwicht

Ik kreeg de laatste jaren vaak keelpijn van vermoeidheid, soms gezwollen klieren en een algeheel futloos gevoel. Ik had elk weekend hoofdpijn en regelmatig ging dat over in migraine, wat enorm slopend en geweldig frustrerend was. Onze weekends waren of zeer kalm of net veel te druk, waardoor het evenwicht compleet zoek was en ik vooral gestresseerd en opgebrand achterbleef. Achteraf gezien snap ik niet dat ik toen niet inzag dat ik niet goed bezig was. Ik ploeterde maar verder en weet al die kwaaltjes aan externe factoren.

Toen onze verhuis in de herfst van vorig jaar in zicht kwam, besefte ik dat ik een tandje zou moeten bijsteken. Ik besloot dan ook zelf te kijken wat ik aan de hele malaise kon veranderen. Stoppen met de pil om de migraine aan te pakken was de eerste stap en de rest volgde vanzelf. Eens we gesetteld waren in ons huis, organiseerden we ons sociaal leven op een andere manier, met een meer doordachte planning. En kijk, we lijken een evenwicht gevonden te hebben dat – hout vasthouden – echt prima werkt.

Zoals ik al eerder schreef, gokte ik erop dat stoppen met de pil de migraine al ferm zou temperen. En man, wat een verschil! Ik heb nog steeds geen migraine gehad. Gewone hoofdpijn blijft jammer genoeg wel aanwezig, vooral tijdens die dagen van de maand, maar al bij al blijft ook dat binnen de perken. Ik weet ook beter wat er nu precies die hoofdpijn triggert en ik probeer daar zo goed mogelijk rekening mee te houden.

Op het werk ben ik me een pak socialer gaan opstellen en heb ik een afwachtende houding aangenomen. Er worden altijd maar weer veranderingen aangekondigd en daar ben ik dan maanden op voorhand zenuwachtig over en als puntje bij paaltje komt verandert er niets of toch bitter weinig. Ik kijk dus rustig de kat uit de boom en we zullen het probleem wel oplossen als het zich stelt. Dat komt niet natuurlijk voor mij, dus ik moet erover waken dat ik niet in een kramp schiet als er weer maar eens geruchten door de gang waaien. Maar het lukt aardig en dat brengt me veel rust.

Ons sociaal leven blijft er een met ups en downs. In familiale context gaat het een pak beter dan de voorbije jaren, maar de vrienden, dat kan beter. Ik probeer zo goed mogelijk mijn best te doen om iedereen te blijven horen en zien, maar moet er mij ook bij neerleggen dat ik sommigen noodgedwongen moet loslaten. “Let it go” is zo’n beetje mijn nieuwe leuze geworden. Het is soms pijnlijk, maar krampachtig vasthouden aan iets dat er niet meer is, is dat ook.

Over mijn agenda waak ik tegenwoordig als een havik. Ik probeer steevast 1 dag volledig vrij te houden in het weekend, zodat we tijd hebben voor onszelf, het huishouden en om gewoon te rusten en op krachten te komen. De andere dag plannen we dan iets met familie of vrienden. Vroeger waren we het evenwicht compleet zoek. We hadden soms weekends die compleet vol zaten en waarbij we van hot naar her reden en dan soms drie weekends op rij met helemaal niets op het programma, waardoor ik de muren op liep. Nu is het evenwicht echter zalig. We zijn de zondagavond doorgaans goed uitgerust en klaar om er op maandag weer tegenaan te gaan. Het vraagt wat planning en soms kan het niet anders en zitten we toch met twee dagen bezoek, maar dat valt echt weinig voor.

Dus ja, ik ben behoorlijk tevreden met hoe we alles tegenwoordig geregeld krijgen. Er zijn weer problemen met een of andere keuring die onze aannemer vergeten uitvoeren is en de reis naar Andalusië komt dichterbij en vraagt nog wat voorbereiding, maar ik laat me niet meer opjagen. Mits een beetje planning komt alles goed. En laat ik daar nu net behoorlijk bedreven in zijn.

Lukt het bij jullie om een goed evenwicht te bewaren? Heb je liever weekends die bol staan van de activiteiten of heb je ook tijd nodig om te rusten? Heb je nog ultieme tips?

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

39 reacties op Evenwicht

  1. Sinds een dik jaar heb ik gekozen voor een ‘landingsbaan’, waar ik elke vrijdag thuis ben. Raar, maar nu is ook die vrijdag volboekt… Hangt ook van externe factoren af. Sinds mijn moeder palliatief is, kruipt daar ook veel meer tijd in. Er zijn ook drie tuinen te onderhouden (die van onszelf, en die van moeder en schoonmoeder),…
    Agenda af en toe blokkeren of er af en toe eens uit trekken lijkt me de enige manier om dingen onder controle te houden.

    Liked by 2 people

  2. Dit herken ik best wel. Ik heb een hobby gezocht en ik moet zeggen dat sinds ik blog, handletter, haak en lees het veel beter gaat.

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Ik heb dat in eerste instantie ook gedaan, ik ben beginnen bloggen en leefde me uit in van die kleurboeken voor volwassenen. Dat hielp wel wat, maar er bleek voor mij nog wel een pak meer nodig te zijn om rust te vinden en meer evenwicht. Wat goed dat het bij jou veel beter gaat!

      Liked by 1 persoon

      • Eerst had ik helemaal geen uitlaatklep en focuste ik me helemaal op mm studie en mn vriend. Voor ik een relatie had was ik ook al fervent haker en tekenaar maar door hem is dat op de achtergrond geraakt want hij vroeg veel aandacht. Nu is de relatie over en eerlijk? Ik voel me beter. Er is weer tijd voor mij en niet alles draais om iemand anders.

        Liked by 1 persoon

  3. Rob Alberts zegt:

    Meer tijd voor mij zelf, meer tijd voor gewoon niets, bevalt mij goed.

    Vriendelijke groet,

    Liked by 1 persoon

  4. Lize zegt:

    Ik stop mijn dagen vaak veel te vol en vind het dus moeilijk om een evenwicht te vinden al zet ik wel stappen in de goede richting.

    Liked by 1 persoon

  5. Vlinder1960 zegt:

    Ik werk doordeweeks, heb geen kinderen en doordeweeks geen husband. ’s Avonds alle tijd van de wereld, maar dan vaak geen zin, geen energie. De weekenden zijn altijd best druk. De ene keer vind ik het erg, de andere keer niet. Maar ieder weekend volplempen, nee, dat trek ik niet. Ondanks dat ik probeer een beetje rust te creëren in de weekenden, vind ik mijn rust daar niet. Daar heb ik echt vakantie voor nodig in het buitenland. Weg van alle huiselijke rompslomp.
    Op dit moment ervaar ik geen evenwicht, maar dat kan ook komen door de overgang. Who knows…

    Liked by 1 persoon

  6. Liese zegt:

    ik zag vaak neen tegen sociale engagementen waar veel tijd inkruipt en ik onderuit kan zonder iemand daarbij in de steek te laten (vb babyborrel van familie op verre afstand), onze weekends zijn ook altijd redelijk vol maar ik beperk het tot één “activiteit” per weekenddag. Niet meer ’s voormiddags iets en in de namiddag iets.
    “let it go” lijkt me een goede redenering, als mensen je echt willen willen blijven ontmoeten gaan ze daar zelf ook moeite voor doen.

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Lijkt me een goed systeem voor het weekend. Dingen waar ik echt geen zin in heb, die doe ik ook gewoon niet meer, zoals babyborrels van collega’s die ik amper ken.

      Like

  7. Ik doe alleen nog die dingen waar ik mezelf ook helemaal voor kan motiveren en waar ik ook echt de tijd die het verdient kan insteken. Als ik er geen energie kan uithalen dan laat ik het voor wat het is.
    Ik heb ook een paar bewuste strategieën ingeschakeld om alles een beetje te downsizen:
    – minder inplannen. beperkt aantal activiteiten per week
    – mezelf op de achtergrond houden als er naar vrijwillgers gevraagd wordt
    – als het te druk is of ik te moe ben, dan doe ik alleen nog dat wat echt moet en dat is gaan werken, voor de kids zorgen en slapen. en eten voorzien voor iedereen. dan antwoord ik maar even niet op emails en andere berichten. mensen zullen er niet van sterven. of ik zeg bewust activiteiten af.
    Je moet ook nog gewoon kunnen genieten van de dingen, anders heeft het weinig zin denk ik 🙂

    Liked by 1 persoon

  8. Zij zegt:

    Ik moet terug een beetje ‘mijn draai’ vinden :-/
    Blij te lezen, dat jij alles netjes geregeld hebt gekregen

    Liked by 1 persoon

  9. kliefje zegt:

    Ik kan verschrikkelijk goed nee zeggen en grenzen bewaken. Tot irritatie soms van Vlam. Maar ik kan niet anders, het is puur zelfbehoud.

    Liked by 1 persoon

  10. levelieze zegt:

    Weken aan een stuk niets te doen hebben in het weekend en dan ineens een weekend compleet vol geboekt hebben, ik ken het. Maar meestal zijn het dingen die ik echt niet in de hand heb: gebeurtenissen die vastliggen en of datums die alleen maar uitkomen voor de drukbezette vriendinnen. Ik ben dan al blij dat ik ze nog eens zie, dus we gaan er voor, maar soms zou ik ook wel willen dat daar wat meer evenwicht in zat.

    Liked by 1 persoon

  11. Mrs. T. zegt:

    Het wisselt hier nogal wat drukte betreft. Soms heel lang heel druk en dan -gelukkig- een minder.

    Fijn dat je je lekkerder voelt.

    Liked by 1 persoon

  12. Ik heb nood aan me-time maar ik baal er ook van als ik helemaal niks te doen heb. Dus ik probeer ook 1 iets te plannen per weekend ipv van volle en lege weekends.

    Loslaten, vooral dingen over het werk, dat moet ik ook eens leren 🙂

    Liked by 1 persoon

  13. Mrs. Brubeck zegt:

    Dat is bij ons met de jaren gekomen…met kleine kinderen word je voor een stuk “geleefd”. Maar zelfs toen leerden wij al om tijd te nemen voor elkaar en voor ons gezin. Nu waken we er nog veel feller over, sinds B “z’n hartstilstand” stellen we prioriteiten!
    X

    Liked by 1 persoon

  14. Hier zeer lang in de valkuil getrapt van alles vol te plannen. Met de nodige crash tot gevolg. Nu ben ik noodgedwongen alles gaan herbekijken, plan ik zeer weinig in en doe ik wat leuk is voor mij en mijn gezin. Op ons eigen tempo is hier key. Niet meer, niet minder… Ohja, die pil is hier ook een buzzkill, helaas ben ik zonder pil niet vele beter af, want dan heb ik elke maand extreem last van pms en menstruatieproblemen (die hier letterlijk zorgen dat ik niks meer kan)

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Hm, dat lijkt me inderdaad lastig! Ik had de eerste maand na het stoppen met de pil veel last van mijn hormonen die compleet overhoop lagen, gelukkig is dat nu stabieler geworden. Ik hoop dat je iets kan vinden dat verlichting brengt!

      Like

  15. Echt zo fijn dat stoppen met de pil je zo goed heeft gedaan. Ik heb het ook wel eens gedaan, maar het had geen effect helaas.

    Liked by 1 persoon

  16. Flavie zegt:

    De pil was bij mij ook de boosdoener, zo gelukkig met mijn spiraal nu.
    Een dag voor ons in het weekend doen wij al heel lang en wij hebben daar echt nood aan, ook al is het om niks te doen. Het is al druk genoeg in de week, een dagje rust in het weekend is altijd welkom.

    Liked by 1 persoon

  17. Ik bewaak dat ook HEEL BEWUST, ik kan dat niet aan teveel sociale uitjes……..een zeldzaamheid dat we 2 dagen volgeboekt zijn, ik moet me meer in de week inhouden, want elke avond van huis, dat trek ik niet.

    Liked by 1 persoon

  18. Evi zegt:

    Wat knap van je, dat je evenwicht gevonden hebt! Hier lukt het de laatste tijd niet goed, maar we zijn eraan aan het werken en zijn ook terug begonnen met de planning erg goed te bewaken. En minstens 1 tot 2 weekends per maand helemaal vrij te houden. Want anders wordt het te druk en dat voel ik vrij snel lichamelijk.

    Liked by 1 persoon

  19. Hilde zegt:

    Ik voel me ook het best als alles in evenwicht is. Uitersten brengen me ook aan het wankelen. Door zoveel en zo goed mogelijk in te plannen en organiseren helpt dit me vooruit. Ik lees er momenteel een bijzonder goed boek over: Getting things done (David Allen). Keuzes maken doe ik op basis van waar ik me goed bij voel en ja…ik heb hiertoe ook al (zogenaamde) vrienden vaarwel gezegd. Werkt erg bevrijdend, zal je merken! Enkel in wie mij positieve energie geeft stop ik nog energie, simple comme bonjour 😉 . Ik wens je alle succes toe in jouw verdere zoektocht in elk geval. Je kiest de juiste weg zo te lezen, dikke pluim voor jou!!

    Liked by 1 persoon

  20. katrienw zegt:

    Ik moet ook alles goed in het oog houden. Sinds we samenwonen zit mijn agenda zo ongelooflijk vol. Ik kom er gewoon niet toe de dingen te doen die ik graag doe. En dat wil ik de komende weken wel aanpakken. Wat meer metime inbouwen in se weekends, echt een moment waaraan ik aan m’n eigen projectjes werk. Die afwas of opkuis moet dan gewoon maar even blijven liggen, zonder dat ik me schuldig moet voelen.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

