Andalusië in 10 foto’s

We zijn terug thuis van een zalige twee weken in Andalusië, de warme streek in het zuiden van Spanje waar vooral de overblijfselen van de Moorse invloeden indrukwekkend zijn en de natuur ons ook wist te verrassen. Het was er groener en gevarieerder dan verwacht. Om u een idee te geven van al het moois dat we zagen, een overzicht in 10 foto’s:

1. Het was ons eerste bezoek aan de streek en dus kozen we vooral voor de gekende trekpleisters. Toch was er ook ruimte voor de iets meer verborgen parels, zoals Antequera. Deze foto is genomen van op de oude stadsmuren vlakbij de Alcazaba. Naast de overblijfselen van weleer, waaronder de fraaie Arco de los Gigantes, is het ook gewoon een heel leuk stadje, waar je echt nog tussen de locals zit.

IMG_20170513_195401

2. De volgende halte op onze roadtrip was Cordoba. Vooraleer we de stad binnen reden, bezochten we echter de Medina Azahara, de overblijfselen van een Arabische paleisstad. De echtgenoot is historicus van opleiding en kon hier zijn hartje ophalen. Al moet ik zeggen dat ik het ook best indrukwekkend vond, fascinerend wat de mens toch kon maken en dat in de 10e eeuw!

DSCF2634

3. In Cordoba zelf kan je natuurlijk niet om de Mezquita heen. Het was oorspronkelijk een moskee, maar daarna werd er een kathedraal van gemaakt. De Moorse stijl werd helemaal gemengd met de katholieke en het is dus een mix van stijlen en culturen die op zijn zachtst gezegd speciaal is. Ze vragen er 10 euro per persoon voor, maar het was het waard. Bijzonder mooi!

IMG_20170515_205643

4. Toen wij in Cordoba arriveerden, was het de laatste dag van het patio festival. Veel huizen hebben prachtige patio’s die ze voor de gelegenheid openstellen voor het grote publiek en die uitbundig versierd zijn met bloemen. Het zijn stuk voor stuk kleine oases van rust en koelte in een drukke, hete stad.

DSCF2816

5. Na ons bezoek aan Cordoba reden we door naar Ubeda en Baeza, twee stadjes waarvan de historische kern Unesco werelderfgoed is. We logeerden in een Parador in Ubeda die eigenlijk zelf een van de bezienswaardigheden was. Het was er prachtig en we spendeerden dan ook veel tijd op een terrasje om alles rustig in ons te kunnen opnemen.

DSCF2876

6. We wilden op voorhand graag tapas eten en vielen daar met ons gat in de boter. Of eerder in de olijfolie ;-). We kregen zelfs hier en daar een gratis tapa bij onze drankjes. Zo aten we in Baeza een lekkere lunch op een terrasje en kwamen ze nadien nog extra tapas brengen omdat we nog iets dronken. Geweldige gewoonte als je het mij vraagt!

dav

7. Na de rust van Ubeda, reden we door naar de drukte van Granada. Ik vond het een aangename stad om door te wandelen, maar laat ons eerlijk zijn, naast het Alhambra is er bitter weinig te zien. Dat het Alhambra de topattractie is, zullen we geweten hebben, ik wist dat je op voorhand tickets moest kopen, maar niet dat ze zo snel weg zouden zijn. Wij waren er nog net op tijd bij en bestelden onze tickets een dikke maand op voorhand. En ja hoor, het is de moeite! De tuinen alleen al zijn werkelijk prachtig.

DSCF2964

8. De topper binnen het Alhambra is het Nasriden paleis. Je kan bij het bestellen van de tickets een uur kiezen om binnen te gaan (al hadden wij al niet veel meer te kiezen) en zo laten ze om de 30 minuten een nieuwe groep binnen om het volk wat te spreiden en het aantal toeschouwers per dag te beperken. Ondanks dit systeem was het er toch gigantisch druk. Ik ben er amper in geslaagd om goede foto’s te nemen door de hordes bewonderaars van al dat fraais. Ik vond het zelf ook behoorlijk mooi, al had ik er misschien nog net een tikje meer van verwacht. Zo stond de Patio de los Leones deels in de stellingen en dat vond ik best wel jammer.

DSCF3060

9. Na een week roadtrippen, gingen we uitrusten in Marbella. We maakten uiteraard nog steeds uitstapjes in de omgeving, want zo hele dag onder een parasol aan het zwembad liggen gaat ook op den duur vervelen. Zo gingen we op verkenning in Marbella stad en waren we aangenaam verrast door de binnenstad met zijn smalle straatjes en leuke winkeltjes.

DSCF3106

10. We maakten vanuit Marbella een uitstap naar Ronda, hoog in de bergen en vooral bekend van de Puente Nuevo. En zeg nu zelf, die brug is toch echt wel een plaatje! We bewonderden het prachtige uitzicht op de brug en op de omgeving en deden een terrasje op een rustig pleintje, omgeven door bomen, dat buiten de grote drukte lag. Want druk, ja, dat is het daar wel. Er komen hordes toeristen op af. Begrijpelijk uiteraard, want het is er echt prachtig!

dav

Onze eerste kennismaking met Andalusië was zeer geslaagd. Iedereen raadde ons op voorhand Sevilla aan, maar dat konden we echt niet in ons schema inpassen. We denken erover om een aparte citytrip naar daar te doen, want 1 ding is zeker, we willen graag nog meer van deze prachtige streek leren kennen.

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

40 reacties op Andalusië in 10 foto’s

  1. Welkom terug! Sevilla schijnt inderdaad een must-see te zijn, staat ook al een tijdje op mijn citytrip-wishlist 🙂 De foto’s zijn geweldig, het ziet er allemaal fantastisch uit!

    Liked by 1 persoon

  2. Kris10 zegt:

    Ziet er weer een prachtige reis uit! Jullie hebben duidelijk genoten.

    Liked by 1 persoon

  3. tifosanele zegt:

    Dat ziet er prachtig uit!

    Liked by 1 persoon

  4. MyriamC zegt:

    Heerlijk Andalusië. Volgende keer zeker Sevilla doen, en Jerez de la Frontera, en Arcos de la Frontera, en Cádiz, en Málaga. Nog zoveel te zien daar. Mijn favoriete streek in Spanje.

    Liked by 1 persoon

  5. katrienw zegt:

    Ziet er echt superleuk uit! Zalig zonnetje dat eindelijk ook in België is gearriveerd. Puur genieten ;).

    Liked by 1 persoon

  6. tinyblogt zegt:

    Hele mooie foto’s, bedankt om die te delen. Kortom, je batterijtjes zijn weer opgeladen. Blij dat je een leuke vakantie hebt gehad!

    Like

  7. Rob Alberts zegt:

    Mooie foto’s

    En jullie hebben het mooie weer hier naar toe meegenomen.

    Zonnige groet,

    Liked by 1 persoon

  8. greet zegt:

    Mooie foto’s! Mooie streek, he, en ik kan me voorstellen dat het voor een historicus nog eens extra interessant is. Goed idee om Sevilla voor een volgende keer te houden, en dan zou ik Cadiz daar zeker ook nog aan toevoegen.

    Liked by 1 persoon

  9. wannderful zegt:

    O O wat een zaligheden! Die patio’s in Cordoba! En dia parador! En de extra tapas! Doe mij maar direct een ticket Andalusië! Enkele reis 😄.

    Liked by 1 persoon

  10. sandravda zegt:

    Mooie foto’s, moet een prachtige reis geweest zijn.

    Liked by 1 persoon

  11. We waren vorig jaar nog in Ronda. Heerlijke stad, adembenemende uitzichten…

    Liked by 1 persoon

  12. goannelies zegt:

    Andalusië staat ook nog hoog op mijn bucketlist, met het Alhambra op kop, want paleizen dat is nu eenmaal mijn ding. De rest van de streek lijkt mij ook inderdaad echt prachtig. Tof verslag!

    Liked by 1 persoon

  13. Mrs. T. zegt:

    Wow, wat mooi daar!

    Liked by 1 persoon

  14. kliefje zegt:

    Prachtige beelden!
    Enne: welkom terug.

    Liked by 1 persoon

  15. Zij zegt:

    Wow! Wat is het daar inderdaad mooi!
    Daar naar toe zie ik ook wel zitten 🙂

    O’ enne.. welkom terug in ons landje 😉

    Liked by 1 persoon

  16. Indrukwekkend die brug ❤ Het lijkt me een mooie streek ik was nog nooit in die streek.

    Liked by 1 persoon

  17. Mel zegt:

    Wauw zeg, ik wist niet dat Andalusië zoveel te bieden had. De reiskriebels steken hier ook de kop op als ik die foto’s zie! Dat moet echt genieten geweest zijn!

    Liked by 1 persoon

  18. marliese9 zegt:

    Bij mijn man en ik viel onze reis naar Andalucía wat tegen. Wellicht is dat ergens de onderliggende reden dat ik er nog altijd niet over geblogd heb, want dat is superpersoonlijk en maar één mening. Vond ik wel de moeite: Sevilla, Caminito del Rey (zelfs met mijn hoogtevrees), de Mezquita en het Alahambra. Granada zelf, het centrum van Córdoba, Málaga, El Torcal en Ronda vonden wij bv. helemaal niets. Dus zo zie je maar :-). De tapas daarentegen, sinds onze reis naar daar sleur ik nog altijd 2kg extra mee, die ik er nog graag terug af zou willen krijgen. En goedkoop dat het daar was. Niet te doen.

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Smaken kunnen nu eenmaal verschillen. Malaga werd ons aangeraden door vrienden, maar zelf was ik ook niet zo onder de indruk. Zo zie je maar he. Die Caminito del Rey heb ik maar ontdekt toen we er al waren en het al te laat was, want dat had ik wel willen doen.

      Like

  19. Bostonbaby zegt:

    Ziet er zalig uit!

    Liked by 1 persoon

  20. Goofball zegt:

    Zo schoon! Andalusie staat al zo lang op mijn verlanglijstje maar het is er nog nooit van gekomen

    Liked by 1 persoon

  21. Hilde zegt:

    Wat een mooie foto’s van een duidelijk mooie streek. Het spreekt mij een voor een aan, zowel de cultuur als de eetcultuur :-). Heel fijn dat jullie er zo van genoten hebben, terug relax :-).

    Liked by 1 persoon

  22. Flavie zegt:

    Wauw! Heel mooie foto’s!!

    Liked by 1 persoon

  23. Amai, ik had geen idee dat het daar zo schoon was! Behalve Barcelona is Spanje eigenlijk nog volledig onontgonnen gebied voor ons; duidelijk zeer onterecht. Die patio’s in Cordoba zien er echt wel zalige rustplekjes uit!

    Liked by 1 persoon

  24. annaberg zegt:

    Best wel indrukwekkend daar. Voor mij een beetje ver aangezien ik niet durf vliegen.

    Liked by 1 persoon

  25. Evi zegt:

    Oh wat een mooie foto’s! Ooit wil ik toch nog eens (of meerdere keren) daar naartoe gaan 🙂

    Liked by 1 persoon

  26. Leen zegt:

    Over Sevilla hoorde ik ook al veel goeds, maar ben er ook nog niet geraakt 🙂 En Alhambra, natuurlijk… Maar eerlijk, Spanje staat momenteel niet erg hoog op de wish list. Ook al bewijzen jouw foto’s dat het er niet al hitte en strand en droog en eigenlijk nog best wel mooi is!

    Liked by 1 persoon

  27. Nina zegt:

    Wauw zeg, ik wist niet dat daar zoveel moois te zien was!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

