Luiheid ligt op de loer

Ik heb onlangs de zeven hoofdzonden nog eens onder de loep genomen en alhoewel woede/toorn mij de grootste valkuil leek, moet ik tegenwoordig precies luiheid laten voorgaan. En laat dat nu net completely not-done zijn. Vandaag de dag mag je helemaal niet lui zijn, je moet net vanalles willen en doen en liefst een zo vol mogelijk schema hebben. Los van ‘wat hoort’, vind ik zelf ook wel dat het een beetje de spuitgaten uitloopt, alleen is het moeilijk om de cirkel te doorbreken. Een lichaam in rust, wil in rust blijven.

De grote boosdoener is volgens mij het warme weer. Alhoewel de temperaturen beneden in de living nog wel meevallen, is het boven echt drukkend warm. Met als resultaat dat we bij het minste in zweet uitbreken. Onze gloednieuwe hometrainer staat al als veredelde kapstok op de slaapkamer. We waren zo goed begonnen, maar als de temperaturen oplopen, heb ik geen zin om nog eens extra te gaan zweten op dat ding. Ook het sporten in de living (zumba en aanverwanten) laat ik momenteel voor wat het is. Huishoudelijk werk probeer ik zo snel mogelijk af te haspelen en voor de rest spendeer ik gewoon veel tijd in de tuin, al zittend, en in de zetel, al liggend.

Gisteren waren we om 7u ’s avonds al gecrasht in de zetel, nadat we frietjes hadden gehaald omdat we geen zin hadden om te koken. De echtgenoot keek naar een filmpje op de tablet en ik keek op TV naar Gossip Girl. We kwamen enkel overeind om drinken te halen en pipi te doen. Resultaat was dat ik last kreeg van mijn rug van zo lang te liggen…

Ik verzuchtte tegen de echtgenoot dat we niet zo mogen toegeven aan de luiheid. Een knoert van een schuldgevoel ligt immers altijd op de loer op zo’n dagen. Al bij al is het misschien geen wonder dat we de rust opzoeken, op ons werk is het immers bij allebei een drukte van jewelste, het lijkt wel alsof de eindspurt naar de zomer is ingezet en die zal sowieso nog stevig worden. Zelfs tijdens de zomer dreigt het voor mij op werkvlak gruwelijk druk te worden. Dat we thuis uitrusten is dan ook niet zo erg, maar we mogen geen luiaards worden, vind ik. Als ik in mijn vrije tijd sport of iets actief doe, pluk ik daar namelijk op verschillende vlakken de vruchten van. Maar ook daar is evenwicht het codewoord. Man, dat is en blijft toch iets moeilijk om te vinden en te behouden. Dus ja, het wordt tijd dat ik mezelf een schop onder mijn kont geef en terug wat actiever word thuis en in mijn vrije tijd in zijn geheel.

Hup, Samaja, hup!


Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

34 reacties op Luiheid ligt op de loer

  1. ingridw57 zegt:

    πŸ˜‚πŸ‘

    Liked by 1 persoon

  2. Flavie zegt:

    Niet evident om iets te doen als het zo warm is, ik merk dit hier ook wel een beetje.
    Gelukkig zijn we vroege opstaanders en dan wordt er van alles gedaan (strijken-dweilen-…) om dan lui te zijn en te hangen in de zetel πŸ˜‰

    Liked by 1 persoon

  3. Ik catalogeer dit niet als ‘luiheid’, eerder als ‘ontspanning’. En dit moet kunnen, daar moet absoluut plaats voor gemaakt worden!

    Liked by 2 people

  4. levelieze zegt:

    Hier is dat ook met dat warme weer hoor. In de zetel ploffen met de ventilator op. De verkoeling van de komende week is welkom!

    Liked by 1 persoon

  5. Mrs. Brubeck zegt:

    Wel, dat heb ik afgeleerd, kan echt genieten van lui zijn, de strijk staat er morgen ook nog!
    πŸ™‚

    Liked by 1 persoon

  6. greet zegt:

    Een beetje luiheid mag wel, he, we ‘moeten’ altijd al zoveel. Maar ik begrijp wel wat je bedoelt. Ik denk dat de warmte er zeker mee te maken heeft, ik heb de laatste dagen ook weinig fut om veel te doen (sporten, ik mag er met dit weer niet aan denken :-)). Maar het wordt minder warm, dus vanaf dan: hup hup!

    Liked by 1 persoon

  7. Zij zegt:

    Komt vast gewoon door de warmte πŸ˜‰

    Liked by 2 people

  8. Hilde zegt:

    Absoluut aan toegeven! Hoe vaak is het hier tenslotte zo warm? We hebben een hele winter om naarstig te zijn. En daarbij, wie heeft er eigenlijk beslist dat luiheid iets is om een schuldgevoel van te krijgen???

    Liked by 1 persoon

  9. Mrs. T. zegt:

    Ongeacht de temperatuur stap ik op mijn hometrainer. En verder ben ik lekker lui op z’n tijd.

    Liked by 1 persoon

  10. Rob Alberts zegt:

    Op de zondagochtend heb ik nu een wandelmaatje om op tijd op te staan en actief te zijn.

    Zonnige groet,

    Liked by 1 persoon

  11. Hilde zegt:

    Goh, wat is dit zo herkenbaar. Het ontbreekt me tegenwoordig ook een beetje aan die energie. Sporten is dan weer niet aan mij besteed en toch zou het me goed doen. Al mijd ik groepsessies liever. Hier liggen heel wat work-outs klaar maar door teveel veranderingen op korte tijd ontbreekt het me een beetje aan moed om daaraan te beginnen. Is dit luiheid? Mogelijk wel al wil ik toch ook mild blijven voor mezelf. Een moeilijke oefening soms want dat schuldgevoel herken ik dan ook weer ;-).

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Ik vind mezelf snel lui. Of dat effectief zo is, dat kan ik eigenlijk moeilijk inschatten. Wel is het zo dat ik, in vergelijking met iedereen die het zo geweldig druk heeft op allerlei vlakken, een vrij rustig leven heb. Van zodra ik te lang rust en kalmte heb, begin ik te piekeren dat ik saai en lui ben…

      Like

  12. Evi zegt:

    Met dat warme weer heb je sowieso minder zin om veel te doen. Ik merk dat zelf ook hoor, tenzij ik erg vroeg opsta en voor de warmte ga joggen, strijk of kuis want anders komt er niet veel van in huis.

    Liked by 1 persoon

  13. Lui zijn in zo’n weer mag wel vind ik Γ©n al zeker als het op het werk druk is.

    Liked by 1 persoon

  14. Liese zegt:

    AH komt wel goed!!!

    Liked by 1 persoon

  15. Leen zegt:

    Ik weet als geen ander hoe overrated (en zelfs gevaarlijk) een constant volgepropte agenda is. Af en toe mogen er momenten/dagen/weken zijn dat ge eens gewoon niet uit uw zetel komt. Nèh. Zeg dat ik het gezegd heb!
    (Als het zo warm is, kan ik ook niet anders dan in mijn zetel hangen. Ik ben gewoon geen warmte-mens. Dus voel u niet schuldig!)

    Liked by 1 persoon

  16. Bij zo’n hoge temperaturen is het logisch dat je geen fut hebt om te gaan sporten; denk dat er weinigen zijn die nu veel energie hebben πŸ™‚ Al snap ik tegelijk ook wel dat je niet te veel wilt rondhangen; misschien is zwemmen of wat rustig wandelen wel een optie? Is ook beweging, maar ten minste niet van de soort die je helemaal doet ontploffen door oververhitting πŸ™‚

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

