Mobiliteitsknoop

Ik neem al heel mijn leven het openbaar vervoer in Gent. Mijn mama heeft geen rijbewijs en mijn vader was altijd aan het werk, dus ik heb nooit iets anders gedaan dan de tram of bus nemen en veel stappen om op mijn bestemming te geraken. Als student was ik een van de weinigen die met de tram naar de les kwam en ook toen ik ging werken, was ik vastberaden om de tram naar het station te nemen en dan de trein om in Brussel te geraken.

Het resultaat was dat ik gemakkelijk anderhalf uur enkele rit onderweg was en dus dagelijks drie uur verloor aan het pendelen. Bovendien was dat op een rustige dag, waar er geen vertragingen of afschaffingen waren bij de treinen en ook de tram volgens schema reed. Jammer genoeg was miserie met het openbaar vervoer meer regel dan uitzondering. We hebben lang gezocht naar een appartement in de buurt van het station om de rit met de tram te kunnen schrappen, maar dat bleek onbetaalbaar. Dus gingen we ergens anders wonen, weliswaar dichtbij een tramhalte, maar het werd zo’n lange rit dat ik er doodmoe van werd. Na 2 jaar gooide ik de handdoek in de ring en besloot ik om met de auto naar het station te rijden, wat me per dag toch zo’n uur pendelen bespaarde. Ik schaamde me ergens wel dat ik het opgaf, maar ik was gewoon zo moe en gefrustreerd dat het me eigenlijk niet meer kon schelen.

Na 4 jaar was ik het toch zo kotsbeu met die treinen, dat ik stond te jubelen toen ik een nieuwe job vond in Gent en dat was voor een groot deel te wijten aan het feit dat mijn pendeltijd zou herleid worden tot een kwartiertje enkele rit met de tram. Heaven on earth dus, op papier dan toch… Ook dan waren er immers vertragingen in de spits, net als overvolle tramstellen. Na een lange werkdag is het gewoon niet fijn om in zo’n overvolle, vuile tram naar huis te moeten reizen, onder de oksel van een stinkende medereiziger en met scholieren rond je die in wel 10 verschillende talen door elkaar staan te roepen en hun muziek luid uit hun gsm laten schallen. Mijn idee van de hel komt er dicht bij in de buurt.

Ik heb geprobeerd om met de fiets te komen, maar dat leverde me geen tijdswinst op en bovendien is mijn route bezaaid met moeilijke kruispunten en tramsporen, wat voor een slechte fietser als ik een accident waiting to happen is. Ik ben ook niet zo iemand die perfect gekapt en gekleed van de fiets stapt, maar eerder met een rode kop, haar volledig in de war en gekreukte kledij. Als ik de dag moet starten met een vergadering, is dat voor mij dus ook al niet zo ideaal.

Toen de prikklok op het werk ingevoerd werd en de werkdagen wat verlengd werden, telde elke minuut. Bovendien ging ik door een moeilijke periode waarbij mijn zenuwen sowieso al behoorlijk gespannen stonden en de rit met de tram zo net het druppeltje teveel was dat me ’s avonds overstuur deed thuiskomen met een bonkend hoofd. En dus, u voelt me al komen, opteerde ik opnieuw voor de auto. Ik schaam me zelfs zo hard dat ik het verzwijg op de werkvloer, want de meesten weten dat ik vlakbij het openbaar vervoer woon, maar ik zie het gewoon niet meer zitten. ’s Morgens doe ik er met de auto minder dan 10 minuten over. ’s Avonds tussen de 10 minuten en een kwartier, zelfs met de extra drukte die ik nu op mijn route heb door het nieuwe circulatieplan. Die snelheid kan geen enkel ander vervoersmiddel me geven, en al zeker het openbaar vervoer niet.

Ik ga dus eigenlijk helemaal in tegen het idee achter het nieuwe Gentse mobiliteitsplan dat zoveel mogelijk mensen op de fiets en op het openbaar vervoer wil krijgen en dat eigenlijk zelfs de auto een beetje buiten pest. Ik ben geen fan van hoe het nu uitgewerkt is, want het openbaar vervoer zit nu dus al overvol en de fiets is niet voor iedereen een optie, maar in theorie is het uiteraard een mooi principe. Ik wil ook een stad waar ik vrij kan ademen en die aangenaam is om in te wonen en werken. In de praktijk slaag ik er echter niet in om het goede voorbeeld zelf vol te houden. Ik schaam er mij voor. Maar ik nam onlangs toch weer een paar keer de tram en snapte meteen weer waarom ik dat niet meer alle dagen wil doen.

Als een soort tussenoplossing heb ik mezelf nu voorgenomen om een paar dagen per week ’s morgens met de tram te komen en ’s avonds te voet naar huis te gaan. Dat vereist wel dat ik een rugzak meeneem in plaats van een handtas zodat ik mijn wandelschoenen erin kan stoppen. Het is een uurtje wandelen, maar ’s avonds ben ik niet zo gehaast, het is rustgevender dan de tram en het is nog goed voor de gezondheid ook. Ik zou me dan meteen ook minder schuldig voelen over het feit dat ik ook nog regelmatig de auto neem als ik deftig moet toekomen voor een vergadering of als ik vroeg moet beginnen en met de tram teveel tijd zou verliezen. Het zal geen gezicht zijn, zo van die lompe wandelschoenen onder een geklede outfit, maar dat is dan enkel voor onderweg. Dat zal ik wel overleven zeker 😉 ?

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

37 reacties op Mobiliteitsknoop

  1. levelieze zegt:

    Ik zondig daar ook heel erg tegen. Een aantal dagen per week zit ik vlakbij op kantoor en nu het mooi weer is, neem ik al eens de fiets. Maar als ik naar Antwerpen moet, dan kies ik tegenwoordig bijna altijd voor de auto in plaats van de trein. De uren van de trein komen gewoon echt slecht uit en als ik niet echt heel goed op tijd kan stoppen ben ik pas om 19u thuis. Groot verschil met de auto, die er voor zorgt dat ik meestal rond 18u zoiets thuis ben. Al denk ik daar misschien morgen na de knip van de Leien anders over, we zullen zien.

    Liked by 1 persoon

  2. Ik zou nu niet gedacht hebben dat je met de auto sneller was dan met de tram. Ik weet natuurlijk niet welke route je moet nemen, maar toen ik in Eke woonde en ik moest per uitzondering eens met de auto naar het werk (omgeving vrijdagmarkt) dan deed ik er een dik uur over in de spits terwijl het anders een 20-tal minuten was met de auto.

    Liked by 1 persoon

  3. Eilish zegt:

    Het stappen zal je hoofd leegmaken na een lange werkdag. Succes!

    Liked by 1 persoon

  4. Mel zegt:

    Auto’s uit de stad schrappen is één zaak, maar het openbaar vervoer aangenamer maken is een andere. Zoals je zegt staan veel mensen niet te springen om als sardientjes in een blik getransporteerd te worden. Als ze er eens in slagen om minder vertragingen en meer toestellen aan te bieden dan zouden er een pak meer mensen met het openbaar vervoer gaan volgens mij.

    Liked by 1 persoon

  5. Liese zegt:

    Niet gezeverd, dat wandelen is de beste keuze die je kan maken om je conditie aan te scherpen! Sinds ik meer wandel voel ik me stukken beter

    Liked by 1 persoon

  6. Zelfs ik steek mijn hakken in mijn tas en doe onder gelijk welke outfit sneakers aan……en ik rij met de fiets of ga met de tram ( 10min stappen naar de tram en 15 min naar mijn werk)….en het komt goed met je outfit, no worries!

    Liked by 1 persoon

  7. Ik vrees dat ik het ook nog zal meemaken, voelen dat je opgegeven hebt omdat je de auto neemt… Ik heb tot nu toe zelden mijn rijbewijs nodig gehad. Ik doe alles met openbaar vervoer of fiets… Maar ik vind niet dat jij hebt opgegeven! Je hebt alles gedaan wat je kon, maar het openbaar vervoer is in België gewoon niet wat het moet zijn. Dat merk je zeker als je in het buitenland eens de trein of tram neemt!

    Liked by 1 persoon

  8. Al een privé helikopter overwogen ?

    Liked by 1 persoon

  9. kliefje zegt:

    Ach, ik zou me niet zo schuldig voelen. Het is niet alsof je het niet hebt geprobeerd toch?
    Ik fiets elke dag naar mijn werk. Is 4 km en in NL hebben we prachtige fietspaden overal, dus het is niet bepaald een straf zo.

    Liked by 1 persoon

  10. Kris10 zegt:

    Ik heb geen auto (en haat autorijden) dus ik hou het wel op het openbaar vervoer. Hoop wel dat ze ooit eens een Cambioplekje op wandelafstand van bij ons installeren want vooral in het weekend is het een gepuzzel om op mijn bestemming te geraken met bussen en treinen die maar 1x per uur rijden en uiteraard niet afgestemd zijn op elkaar. Jani knijpt wel een oogje dicht :p

    Liked by 1 persoon

  11. Flavie zegt:

    Een heel goed idee!!
    Het openbaar vervoer… het is soms het één en ander! Ik ga zo vaak mogelijk met de bus, want met de auto is het voor mij niet interessant om van het werk (Gent) naar huis te rijden. Gelukkig stap ik meestal op als er nog niet veel volk op de bus zit, dan kan ik zitten. Ook probeer ik mij te zetten op een bankje aan de dubbele deur die opengaat (tegen de vieze geurtjes).

    Liked by 1 persoon

  12. Wat betreft openbaar vervoer en fietsen in een grote stad heb ik volgende ervaringen:

    1. Ik fiets elke dag in Brussel. Drie dingen daarover
    – het went. In het begin was ik een beetje bang, 2 dagen al veel minder, en 2 maanden later voelde ik me veilig.
    – ik zet een goede helm op. Ook maak ik altijd mijn bedoelingen kenbaar aan auto’s: ik steek mijn arm uit lang voor ik afsla en hou dat gerust 5 minuten vol als me dat veiliger lijkt (er zijn hier een paar smerige kruispunten) en ik kijk chauffeurs ook zonder gêne recht in de ogen als ze te snel rijden. Geen enkele die dan niet vertraagt.
    – geen idee voor Gent, maar: Brussel is niet overal Brussel. Waarmee ik bedoel: al fietsend leer je snel de rustigere straatjes kennen en heel vaak moet je na wat oefening en experimenten nog maar 1 of 2 gevaarlijke/lastige stukken doen. Overigens is dat een van de tofste dingen aan fietsen: je leert je stad op een andere manier kennen.
    – als het te steil is stap ik af. Als het te hard regent stap ik af voor tramsporen. Maar zelfs dan maak ik tijdswinst, zelfs als ik de helft van de tijd moet stappen.

    2. Openbaar vervoer: mijn leidend principe is dat er voor alles een oplossing is.
    – altijd een boek bij. Ook voor 2 haltes. Ook wanneer ik rechtsta. Ik lees altijd, en zoveel ergernis is verdwenen.
    – bij zweet of andere geuren die storen: this too shall pass.
    – bij te luide muziek of oeverloos en veel te luid gebel erger ik me, zeker in een verder zalig stille trein, dat klopt. Op die momenten beklaag ik me dat ik te lui ben om oordoppen te kopen. Of zelf muziek mee te nemen en die rustig te luisteren. Maar ik leer mezelf ook wel om er omheen te denken. Ik heb mezelf in mijn studies geleerd om ook met lawaai, ook met pratende mensen om me heen op cafés, op straat en in treinen te kunnen studeren. Komt me nu goed van pas.
    – bij vertragingen ben ik 8 van de 10 keer relaxt. Omdat het toch niet helpt me te ergeren. Die 2 andere keren moet ik mijn kind halen en is het écht écht een probleem als ik te laat ben. Maar ook dan helpt mijn ergernis niet. Wat wel helpt is een gsm (blijft een luxe, vind ik dan) en de eerste tip: een boek.
    – verder mag het melig klinken maar: er gebeuren minstens evenveel coole, grappige, ontroerende en toffe dingen op de tram en metro en trein dan vervelende. En sowieso leerzame. Het is een van de allerlaatste openbare plekken waar mensen van alle standen, klassen en leeftijden elkaar tegenkomen (en dan nog is niet iedereen vertegenwoordigd). Als burger van een grootstad vind ik het belangrijk mijn stad te kennen en in te schatten, te weten wat er leeft, hoe mensen met elkaar omgaan, uit wat hun dagelijkse leven bestaat. Ik vind dus dat het openbaar vervoer nemen een studie over de maatschappij is, en daarom toch minstens enkele keren per maand verplicht 🙂

    3. Afwisseling helpt.
    Er zijn periodes dat ik veel fiets, en dan ben ik het weer kotsbeu. Dan neem ik weer een tijdje de tram en metro. En vice versa. Ook met de fietsroute wissel ik graag eens af. Misschien is het ook een idee voor u: een deel wandelen en ergens onderweg op een tram springen die er niet te vol uitziet? Of de avond zelf zien hoeveel zin je hebt in wandelen vs. tramrit die niet ideaal is? Want uw idee van wandelen is top, ik ben heel benieuwd naar de uitwerking.

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Ergens onderweg op een tram springen die niet vol zit, dat is een utopie op de lijn die ik moet nemen. Toch zeker in de avondspits. Tegen dat de tram weer leefbaar is, ben ik op twee haltes van mijn huis. Wel geef ik toe dat het ook aan mij ligt. Ik las vroeger op de trein of lag gewoon te slapen en op de tram heb ik altijd muziek in mijn oren. Maar het blijft een aanslag op mijn zenuwen, vooral als die al op voorhand gespannen staan. En tegen slechte geurtjes, waar ik heel gevoelig aan ben, weet ik niet hoe ik me moet wapenen. Moesten mijn zintuigen niet zo fijn getuned zijn, mijn leven was meteen een stuk gemakkelijker.

      Like

      • Ik moest aan je denken vandaag toen er een stinkerd opstapte op het stoeltje achter mij. Mijn neus diep in mijn sjaal steken bracht toch enig soelaas 🙂 Maar het is wel zo dat het bij mezelf ook veel met instelling te maken heeft. op sommige dagen sta ik ook vrij gespannen. Maar ik probeer daarop te letten, want ik stoor er vooral mezelf mee. Maar bon, dat is echt louter voor mezelf gesproken hé. Ik ben heel benieuwd naar je verslagen van een toch wel lange wandeling na het werk. Moet ook interessante foto’s opleveren, mocht je dat willen op je blog.

        Liked by 1 persoon

        • Samaja zegt:

          Zoals vaak met voornemens het geval is, is het er nog niet van gekomen. Gisteren was het echt slecht weer en vandaag ga ik eten bij mijn ouders ipv naar huis. Morgen wordt het zo warm… Waarschijnlijk waag ik vrijdag mijn eerste poging 🙂

          Like

  13. Mrs. T. zegt:

    Wat lastig zeg, al vind ik je huidige oplossing best een goede. Heerlijk na het werk te voet naar huis, een win-winsituatie.

    Liked by 1 persoon

  14. Hilde zegt:

    Wat erg dat je daar gewoon niet eerlijk over kan zijn op je werk. Toen ik op zoek ging naar een eigen woning (waar we intussen sinds 2013 wonen) was een van de voorwaarden dicht bij het openbaar vervoer. M’n dochter pendelt nu dagelijks heen en weer naar-/van de hogeschool…in Gent :-). In mijn studentenjaren legde ik dagelijks 16 km af met de fiets. Zodra ik ben beginnen werken was het de auto. Het voornaamste is zich goed voelen bij wat men kiest want inderdaad doodmoe aankomen ’s morgens en/of ’s avonds door langer onderweg te zijn, dat kan zeker niet de bedoeling zijn. Doch elke vorm van bewegen helpt. Ik ben nog volop aan het zoeken naar m’n eigen work-out plan ;-).

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Met dat nieuwe circulatieplan word je in Gent scheef bekeken als een luiaard als je de auto neemt ipv de fiets… Ik wil niet veralgemenen, maar ik zit tussen een paar felle voorstanders en dus zwijg ik er maar over.

      Like

  15. Vlinder1960 zegt:

    Ik woon 7 km van mijn werk maar ik kom ook met de auto (lui als ik ben). Ik doe er 10 tot 15 minuten over, afhankelijk van de drukte ’s morgens. Op de fiets is een optie voor mij. Dan doe ik er zo’n 25 minuten over. Maar de weg heen en terug is zo enorm saai (polder) en altijd zon in de rug (en wind tegen), ondanks het mooie fietspad en het rijden langs akkers en velden (ja, in de Randstad!). Bovendien zit m’n haar dan voor geen meter meer. Ik weet het: excuses. Les excuses sont fait pour s’en servir…(et les idiotes pour les croire…).
    Af en toe in de zomer pak ik dan wel de fiets, maar ik herken jouw ‘probleem’. De auto is een uitkomst. Hier is de auto nog geen probleem. Ik woon niet in een grote stad en hier kan je nog gewoon frisse lucht inademen. Met het OV doe ik er ruim een uur over (!). Als ik het zou wandelen doe ik er denk ik een dik uur over, maar de weg erheen blijft even saai…

    Liked by 1 persoon

  16. Leen zegt:

    Ooooof je koopt een stel goeie sneakers? Iedereen draagt dat tegenwoordig onder kleedjes, dus waarom niet 🙂
    In Leuven voerden ze enkele maanden geleden ook een circulatieplan in. Niemand die goed bij z’n hoofd is, komt nog met de auto naar ’t stad 🙂 Wij namen sowieso altijd al de bus, en ik ga vaak met de fiets (langs een rustige route), maar eerlijk we waren zaterdag even in Gent, en ik snap volledig wat je bedoelt, dat is geen aangename fietsstad met al die drukte en tramsporen (waar dat in Leuven zeer goed meevalt en de fietsers zelfs gewoon de baas zijn).
    En de bus tijdens de spitsuren, ik haat dat ook zo hard, en probeer het dan ook te vermijden. Trouwens in de examen- en vakantieperiodes zijn de bussen hier nagenoeg leeg, misschien is dat in Gent ook zo?

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s