5 geboden voor de blokperiode

Onlangs las ik bij Victoria een aantal tips voor studenten die aan het blokken zijn. Het katapulteerde me terug naar mijn studentenjaren en ik moest eens glimlachen toen ik aan mijn blokperiodes terugdacht. Ik heb veel geleerd uit mijn eigen fouten en dus kan ik dan ook wel wat tips geven vanuit die ervaring. Met tromgeroffel, mijn 5 geboden voor de blokperiode:

Regel 1: Wees realistisch!

Ik wist hoeveel pagina’s ik per uur kon studeren en berekende aan de hand van de dikte van mijn cursus dan hoe lang ik erover ging doen. Daardoor kon ik heel goed inschatten hoe lang alles zou duren en was ik bijna altijd mooi op tijd klaar. De ene cursus is natuurlijk de andere niet, maar doorgaans wist ik een goed gemiddelde te kiezen van ergens tussen 15 à 20 pagina’s per uur. Ik begon best laat met studeren in vergelijking met de anderen, maar ik wist wat ik aankon en had zelden tijd tekort. Als je echter weet dat je traag studeert, begin gewoon op tijd, dat zal je zoveel miserie besparen. En hou jezelf niet voor de gek, tijdens de blokperiode nachtjes doortrekken en amper slapen, dat houdt niemand vol. Voor 1 examen kan het, als het echt moet, maar het mag geen gewoonte worden.

Regel 2: Wees efficiënt!

Samenvattingen maken, uitgebreide studieschema’s, cursussen onderlijnen, …, dat was niet aan mij besteed. Voor mijn manier van studeren was dat tijdverspilling. Ik wilde tegen het avondeten mijn quota bereikt hebben en dat was een goede stimulans om door te doen, wat betekende dat ik de cursus gewoon vastnam en luidop begon te leren. Als je hier en daar een kleinigheid minder goed snapt, focus je daar niet teveel op. Een goede student kan hoofdzaak van bijzaak onderscheiden en verliest zich niet in details. Weet ook goed wat je moet kennen en waar in de les de nadruk op gelegd werd, want daar vragen de proffen naar. Leer ook zeker de laatste hoofdstukken, wij hadden proffen die er immers plezier in schepten om net daaruit de meeste vragen te stellen.

Regel 3: Zorg voor ontspanning!

Ik studeerde me zeker niet kapot. Ik begon rond 8u30 – 9u, stopte anderhalf uur over de middag en deed daarna door tot 16u-16u30. Langer trok ik het echt niet. Natuurlijk waren er uitzonderingen, zo herinner ik me dat ik voor het examen Romeins Recht zat te blokken tot 1u ’s nachts vlak voor het examen. Maar tijdens de blokperiode is regelmaat noodzakelijk en daar hoort ontspanning ook bij. Ik sliep zeker 8u per nacht en deed zelfs een kort middagdutje. ’s Avonds keek ik naar mijn vaste tv programma’s en voor het slapen gaan las ik een Jommeke strip om mijn hoofd helemaal leeg te maken.

Regel 4: Eet!

Ik had vriendinnen die door de zenuwen amper konden eten en een schim van zichzelf waren tegen begin juli. Er was er zelfs eentje die bij het laatste mondeling examen haar broek met een veiligheidsspeld had moeten vaststeken, want ze was zodanig hard afgevallen dat de broek van haar gat viel. Het jaar nadien werd ze van alle ellende zelfs ziek tijdens de examenperiode. Sommigen hadden pilletjes nodig om te slapen, anderen namen net vitamines en pillen om geconcentreerder te studeren. Ik begon daar allemaal niet aan. Een goede nachtrust, normaal eten (en ietsje meer snoepen) en af en toe een goeie shot cola was voldoende om er tegenaan te kunnen.

Regel 5: Laat je niet opjutten door andere studenten!

In mijn tijd was er een forum waar de rechtenstudenten bijna allemaal op zaten en waar de examens natuurlijk uitvoerig becommentarieerd werden. Ook bij het buitenkomen na een examen had je altijd mensen die hun antwoorden wilden vergelijken met de jouwe en die dan ferm in discussie gingen als er verschil op zat. Na een paar keer half in paniek te zijn thuisgekomen, had ik mijn lesje wel geleerd. Ik ging gewoon meteen naar huis en ging de rest van de dag ook niet meer op het forum loeren. Het heeft me veel leed bespaard. Hetzelfde geldt voor bellen naar andere studenten tijdens de blok. Zij schoten in paniek omdat ik al verder geraakt was in de cursus en ik schoot in paniek omdat ze vragen stelden die ik niet kon beantwoorden. Begin er dus niet aan, je jut elkaar alleen maar meer op.

Ik besef dat ik makkelijk praten heb, tenslotte kon ik veel pagina’s op een dag verzetten en had ik een geheugen dat heel goed getraind was. Niet iedereen heeft zoveel chance. Maar dan nog is jezelf goed kunnen inschatten en geen tijd steken in futiliteiten volgens mij heel belangrijk.

Hoe ervaarden jullie de blokperiode? Was je ruim op voorhand al bezig of wachtte je tot het laatste moment?

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

26 reacties op 5 geboden voor de blokperiode

  1. Rob Alberts zegt:

    Ik blok niet meer.
    Maar leef mee met de huidige blokkers.

    Vriendelijke groet,

    Liked by 3 people

  2. levelieze zegt:

    Ik begon ook goed op tijd ’s morgens om op tijd te kunne stoppen. ‘S avonds kon ik dan wat series op tv kijken. Ik studeerde altijd thuis en de avond ervoor ging ik dan naar mijn kot.
    Allemaal overleefd maar toch blij dat het achter de rug is.

    Liked by 1 persoon

  3. greet zegt:

    Ik was er wel eentje die samenvattingen en schema’s maakte, dat hielp me om te focussen en de stof te verwerken. Ik had wel wat stress nodig, dan werd ik efficiënter. En ik studeerde ook beter als het al wat later op de avond was, ik stond laat op en deed voor de middag meestal amper iets. Voor de rest ben ik het met je eens: genoeg ontspannen en uit de buurt blijven van stressy studiegenoten :-).

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Ik begon zodanig laat dat er bij mij ook wel wat stress op zat hoor. Goed dat je wist wat voor jou werkte, want ik twijfel er niet aan dat dit voor iedereen verschilt.

      Like

  4. Dikke stress, toen. Nu ik eraan denk, dit is alweer 38 jaar geleden. Hoewel, met mijn job moet ik nog regelmatig ‘blokken’, maar daar zit niet zoveel stress achter.

    Liked by 1 persoon

  5. Kris10 zegt:

    Viel wel mee eigenlijk. Ik maakte voor de blokperiode al samenvattingen en hield zo per vak maximum een tiental pagina’s over die ik moest studeren. Na elk examen ging ik relax iets drinken met medestudenten die op hun trein moesten wachten en dan dook ik achter mijn boeken. Tegen de avond vond ik het dan wel welletjes geweest en ging ik uitgebreid koken voor mezelf en mijn kotbuurman. Deed ik anders nooit, dat koken :p Op tijd in bed en op tijd er weer uit om de buurman wakker te maken die soms boven zijn boeken in slaap was gevallen. Leuke tijd 🙂 En toch wil ik er niet per se naar terug …

    Liked by 1 persoon

  6. Ik heb nooit een goed systeem gehad, wat zich uitte in geen diploma 😉 Ik brand kaarsjes voor blokkende familieleden, ik vind dat ook al wat waard 🙂

    Liked by 2 people

  7. Luidop studeren vind ik ook een goede techniek! En wat ben ik blij te lezen dat er nog iemand maar tot 16:30 kan studeren! Onze studentencoach had in het eerste jaar een schema opgesteld voor te studeren en dat begon om acht en eindigde om 22u en ja als om 22u gaat slapen dan ben heb je 10u slaap gehad. Onmogelijk vond ik dat!

    Liked by 1 persoon

  8. Hilde zegt:

    Hier zitten we d’r middenin, in die blokperiode met een studerende dochter die dit jaar aan de hogeschool is begonnen. Het verschil – als ik vergelijk met mijn eigen studententijd – is vooràl die sociale media, vaker beïnvloedt dit in negatieve zin vind ik. Vroeger wisten we zo niet van elkaar wie waarmee bezig was en hoorden we het pas op het examen zelf hoe we het er van af hadden gebracht. De ene student is de andere niet en ieder met een student in huis zal dit beamen. Hier wordt er vooral extra in de watten gelegd, ik schreef er eerder dit logje over: https://regenboogbui.wordpress.com/2016/06/04/brain-food-voor-studenten/

    Liked by 1 persoon

  9. Evi zegt:

    Ah de blokperiode, de enige periode waarin het verantwoord was om de hele dag in pyjama rond te lopen en ongegeneerd zakken snoep te eten want ja je was aan het blokken 😉 Ik was best wel een strever en had op voorhand zo goed als alle leerstof al eens geblokt. Het eerste jaar was vreselijk maar aan de jaren erna hou ik fijne herinneringen over, zoals midden in de nacht op zoek gaan naar een ijsje in Leuven want het was warm en blok 🙂

    Liked by 1 persoon

  10. Leen zegt:

    Een Jommeke-strip, heerlijk 🙂 🙂
    Van de hogeschool herinner ik me de examens niet meer erg goed, eigenlijk. Misschien verschilden ze niet zo heel erg van die in het middelbaar? Ik was alleszins niet iemand die tot ’s nachts doorstudeerde en was net als jij vaak tegen het avondeten klaar. Blokperiodes waren bij mij trouwens standaard de weken waarin mijn leesquotum piekte 🙂

    Liked by 1 persoon

  11. missfolies zegt:

    Memories… Ik was tijdens het jaar altijd mollig, en in de zomer slank. Op zich was dat wel handig. 😉 Maar ik kreeg dus ook geen hap door mijn keel… Kreeg ooit de tip dat rijsttaartjes zowat alles bevatten dat een mens moet binnenkrijgen (euh en suiker), dus vaak was dat het enige dat ik at om recht te blijven.

    Liked by 1 persoon

  12. Nina zegt:

    Nummertje 2 was (en is nog steeds) mijn grote probleem. Ik blijf hangen in details en zie het grote geheel niet. Maar ik heb wel andere kwaliteiten hoor 🙂

    Examenstress kende ik gelukkig niet, dus ik bleef ver weg van de zenuwpezen. Het waren toch net altijd degenen die vlak voor het examen het meest hysterisch waren ‘omdat ze het niet konden’, die altijd de beste resultaten behaalden. En daarbij, een kwartier voor het examen valt er toch niks meer te doen aan het feit dat ge te weinig gestudeerd hebt, dus heeft het ook geen zin meer om u daar nog zenuwachtig in te maken, right? 🙂

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      O ja, zo van de hysterische studenten die flippen op voorhand of nadien buitenkomen en iedereen ongerust maken. Dat zijn effectief diegenen die dan met grote onderscheiding gaan lopen. Ik had ook zo’n vrienden, werd er knettergek van!

      Like

Geef een reactie

