Een dag Werchter in 7 punten

Vorige week zaterdag vertoefde ik op de wei van Werchter, waar ik genoot van een dag vol muziek, goed gezelschap en lekker Belgisch weer :-). Een overzichtje in 7 punten.

  1. Geduld is een schone deugd

Het is aanschuiven met je auto in de file, zowel bij het arriveren als bij het vertrekken, er staat altijd een rij aan de toiletten en door de strengere veiligheidscontroles moet je ook aan de ingang een pak langer aanschuiven dan vroeger. Mannen en vrouwen werden in aparte rijen doorgelaten, maar de bordjes hingen zo laag dat je het van veraf niet goed kon zien en er dus heel veel mensen verkeerd stonden en er chaos ontstond. De vrouwen waren voor een keertje in de minderheid, waardoor de rij daar veel sneller ging dan bij de mannen, dat mag ook wel eens!

  1. Voorbereiding en op een en ander voorzien zijn is handig

Ik was nog in extremis een poncho gaan kopen en dat bleek nodig te zijn, want het regende toen we toekwamen. Af en toe volgde er een bui, dus die poncho ging telkens weer af en aan. Daarna begon de zon te schijnen, gelukkig zaten we dan in The Barn zodat we ons niet moesten insmeren ;-), maar ik had voor de zekerheid toch ook zonnecrème mee. En alhoewel het nadien eigenlijk best goed weer was, was de grond drassig en nat, zodat de plastic zakken die we meehadden om op te zitten ook heel goed van pas kwamen. Ik had ook alles mooi in plastic zakjes gestopt zodat de veiligheidscontrole bij mij zeer vlot verliep. Was iedereen maar zo goed voorbereid!

  1. Als je echt een bepaald optreden wil zien, ga dan ruim op voorhand naar het juiste podium

Wij waren tot het einde gebleven bij Charlie XCX in Klub C en wilden naadloos overgaan naar het concert van Kodaline in The Barn, maar die was al volzet. Bummer. We hadden veel mensen zien vertrekken halverwege het optreden van Charlie XCX en dat hadden wij beter ook gedaan. Het was immers niet bepaald wereldschokkend goed, dus veel hadden we niet gemist. We hebben nog een deel van het optreden van Kodaline gezien op een scherm buiten, maar dat was toch niet hetzelfde.

  1. Onverwachte ontdekkingen zijn soms de leukste

Zo bleek Passenger een zeer aangename verrassing te zijn. Ik kende daar maar 1 nummer van, maar wilde toch graag het optreden zien. Het alternatief was Blink 182 op het hoofdpodium en dat is mijn ding niet. Bleek dat ik heel goed had gekozen, Passenger was een feest van begin tot einde. Wat een stem! En wat een charisma. Hij bracht o.a. een heel eigen versie van The Sound of Silence en ik kreeg er echt kippenvel van. We zongen mee (voor zover we de tekst kenden), dansten en lachten met de bindteksten. Passenger was de max. Wie had dat gedacht?!

  1. Festivaleten is gevarieerder dan je zou denken

Je kan echt heel veel verschillende dingen krijgen op Werchter. Er zijn vettige klassiekers zoals hamburgers, frietjes en pizza, maar je kan ook wok krijgen, wraps, slaatjes, ijsjes, wafels… Er was zelfs een heus restaurant waar je steak met frietjes kon krijgen, al zijn we daar niet geraakt wegens een te druk schema. Als je een beetje zoekt, kan je wel degelijk vrij gezond eten. Maar wie heeft er daar zin in op een festival? Ik at met veel smaak een hamburger en als dessert een warme wafel. Sorry not sorry!

  1. System of a Down was overweldigend

De echtgenoot herbeleefde zijn jeugd tijdens dit optreden en stond redelijk ver vooraan om de sfeer ten volle te kunnen beleven. Mijn zus en ik zagen enkel de laatste nummers en van wat verderaf. We zagen de ene moshpit na de andere en de wei ging werkelijk helemaal wild. Ik weet dat de echtgenoot in zijn jonge jaren vrolijk aan zo’n toestanden meedeed met zijn vrienden en dat er daarbij al eens een schoen verloren ging. Ik zag het dan ook al gebeuren dat hij na afloop uit de meute zou komen met een voortand minder en een scheur in zijn broek. Gelukkig blijkt hij tot de jaren van verstand te zijn gekomen en had hij zich niet gemengd in dat geweld. Het is mijn muziek niet echt, maar zelfs ik moest toegeven dat het een strakke, goed opgebouwde set was. Voor de fans was het dik genieten. Zelfs die ene man in ons gezelschap die normaal gezien amper eens met zijn voet meetikt op de maat, werd verleid tot woeste bewegingen. Ik stond erbij en keek ernaar.

  1. Ergens diep in mij zit een rock chick

Na het stoere geweld van System of a Down was het tijd voor Linkin Park als top of the bill. Ik leerde ze kennen via de clip van Crawling op TMF en vanaf dan was het grote liefde. Ik kon me als boze, angstige tiener zo terugvinden in hun teksten en nog regelmatig leggen de echtgenoot en ik hun eerste cd’s op uit jeugdsentiment. Hun nieuwer werk is dan weer minder mijn ding. Op zich zijn het geen slechte nummers, maar het is zo anders van stijl dat het gewoon wringt. Dat bleek tijdens het optreden ook zo te zijn. De nieuwe nummers werden doorgaans maar lauw onthaald en op een bepaald moment dacht ik bij de Backstreet Boys verzeild te zijn. Gelukkig waren er genoeg hits om op terug te vallen en de tweede helft van het optreden ging iedereen wild op de bekende klassiekers zoals In The End en Faint. Ik schreeuwde al mijn frustratie eruit, sprong als een wilde op en neer en genoot toen de zanger, Chesterke voor de vrienden, de ene grunt na de andere eruit stootte. Geweldige manier om eens al je frustraties kwijt te geraken!

Morgen ga ik weer naar dezelfde wei, deze keer voor Werchter Boutique. Ik heb zo’n voorgevoel dat het minstens even leuk gaat zijn.

Gingen jullie naar Werchter? Welk festival spreekt jou aan?

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

24 reacties op Een dag Werchter in 7 punten

  1. Zij zegt:

    Die tijd ligt al een eeuwigheid achter mij 😉

    Liked by 1 persoon

  2. tifosanele zegt:

    Ik ben een rockchick en dat zit niet eens diep vanbinnen 😉 Bij ons wordt het Pukkelpop dit jaar, voor het eerst Elbow. Ik ben benieuwd 😉

    Liked by 1 persoon

  3. Festivals, het is niet aan mij besteed….heb ook weinig met muziek en als ik dan lees, regen dan weet ik zelfs niet of ik gegaan was 🙂

    Liked by 2 people

  4. Sandra zegt:

    Passenger… toevallig zag ik afgelopen week in mijn tijdslijn dat hij 4 jaar geleden een extra concertje gegeven had in de wijnbar. En dat ik daar toen toevallig ook zat. Hij is inderdaad erg goed!
    Ik ben jaaaaren naar Werchter geweest, het was altijd de start van de échte zomer voor mij. Ik ben ook al zo oud dat ik nog Torhout/Werchter meemaakte 😉 , maar ik ben ook jarenlang de volle 4 dagen geweest. Momenteel ga ik liever naar kleinere concerten, maar niets zegt dat ik volgend jaar niet weer op de wei sta.

    Liked by 1 persoon

  5. Ik zit hier al ferm enthousiast te wezen voor straks 😉
    En oh ja, die toilet-rij. Zucht.

    Liked by 1 persoon

  6. Mrs. T. zegt:

    Ja, Passenger en die versie van The Sound of Silence is fantastisch!!!

    Liked by 1 persoon

  7. Hilde zegt:

    Werkt wel aanstekelijk zo’n verslagje. Ik heb er mooie herinneringen aan (we spreken van 30 jaar geleden – toen 17). Nu volg ik het zo af en toe eens via televisie. Naar gratis en vooral kleinschalige festivals ga ik nog wel graag. De dochter ging vorig jaar voor ’t eerst naar Werchter en ook dit jaar heeft ze festivalplannen. Ik geef de fakkel dan ook graag door. Mij zegt het niet zo veel meer, ik geniet wel mee op deze manier ;-).

    Liked by 1 persoon

  8. Kris10 zegt:

    Ik hou eerder van kleinschalige festivals. Gisteren bijvoorbeeld Lenny & de Wespen op het Groot Verlof in Leuven.

    Liked by 2 people

  9. Hopelijk heb je vandaag ook zo’n fijne dag gehad!

    Liked by 1 persoon

  10. missfolies zegt:

    Waren de eetstandjes op Werchter Boutique anders dan deze op de “gewone” Werchter? Want ik was zaterdag redelijk teleurgesteld… En het enige standje dat ons dan weer aansprak (asian streetfood) bleek om 20u al quasi volledig uitverkocht. En toen ze tijdens Robbie Williams nog es alle standjes (zelfs den drank) sloten, was ik echt pissig. Had nog veel bonnetjes over en had mij voorgenomen om al wandelend naar de bus nog iets te smikkelen. Enfin soit, muzikaal was het dan wel weer erg leuk. En perfect weer!

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Ja, bij de gewone Werchter had je nog een heel terrein aan de linkerkant (aan de zogenaamde slope) waar je vanalles kon krijgen qua eten of drinken. Bij Werchter Boutique was dat allemaal afgesloten, dus enkel de klassieke vette brol was er. Na het laatste optreden moet je inderdaad geen drinken meer gaan halen, hier en daar is er nog iets open, maar ze ruimen sowieso al op…

      Like

  11. katrienw zegt:

    Ik ben de twee vorige jaren geweest naar Rock Werchter. Echt enorm van genoten. Dit jaar gepast door de verbouwingen maar eigenlijk wel wat spijt gehad want had graag eindelijk Foo Fighters eens gezien. Maar helaas. Misschien geraak ik er de komende jaren nog wel eens!

    Liked by 1 persoon

  12. Ik hou van muziek en optredens maar ik hou niet van teveel mensen 🙂 Ik doe meestal alleen kleine festivals en daar waar Vive la Fête optreedt 🙂

    Liked by 1 persoon

  13. Leen zegt:

    Amai, Werchter is precies serieus veranderd sinds mijn laatste keer euhm 10 jaar? geleden? Toen ik eenmaal oud genoeg was, ben ik er elk jaar geweest, hoewel nooit voor de volle drie dagen en met de fiets van thuis uit, geen last van file (enkel van de bussen op die smalle veldwegen.) Ja toen waren het nog maar drie dagen. En volgens mij maar twee podia? En gezond eten? We brachten bokes en drank mee van thuis… Ik was ook altijd goed voorbereid, net als jij! En Linkin Park, ik was net als jij als tiener ook grote fan, cd op maximum en meebrullen, alle frustraties weg 🙂

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

